°
💠 فرمایشات عالم ربانی
حضرت آیت الله یعقوبی قائنی
رضوان الله تعالی علیه
🔘 « اخلاص به معنای واقعی _ مقام رضا »
⬅️ کسی که محب خدا باشد
اول،
قدم روی خودش می گذارد
بعد از ۵۰ سال مجاهده
به
کلاس اول محبت می رسند
اگر رسیدند تازه نتیجه داده است
خدا
یک ذره محبت
به آدم بدهد
کارها آسان می شود
تا علم و فضل بینی بی معرفت نشینی
یک نکته ات بگویم
خود را نبین که رستی
بشوی اوراق اگر هم درس مایی
که
علم عشق در دفتر نباشد
⬅️ یک زمانی که دری باز بود و
افعال را از خلق نمی دیدم
چنان
خوش اخلاق بودم
▫️« اِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیم »
جهتش این بود که
رسول خدا (ص)
عمل از غیر خدا نمی دید...
خدا تعریف خودش را کرده
عصبانی معنا ندارد
حالا
با
علم اخلاق
بخواه غضب نکنی
جان بکنی
نمی توانی
چرا؟
چون انسان در عالم کثرت است
⬅️
اخلاص به معنای واقعی
از
غیر محب اصلاً ساخته
نیست
چون
تا انسان حب نفس دارد
نمیتواند برای خدا کار کند، محال است
اگر خدا را بخواهد برای خودش می خواهد
در
مصباح الشریعه
درباره محب می فرماید:
اخلص مردم برای عبادت، محب است
آن که
ریا می کند برای چه می کند؟
می خواهد او را
تعریف کنند
و کسی که
خدا را بخواهد دیگر
چه؟
پس
کمال اخلاص
پیدا نمی شود مگر با محبت
⬅️ اینقدر دعا می کنند
خدمت امام زمان برسند
برای چه؟
حاجت دارند، چه می خواهند؟
علم بده، تقوا بده، درجه بده...
و کسی که
یک ذره محبت دارد
وقتی با کمال گرفتاری ها
[خدمت حضرت] می رسد
می پرسند
هر چه می خواهی به تو بدهیم
می گوید:
من هیچ نمی خواهم
آرزویم این است که
امری بفرمایید اطاعت کنم
⬅️ صاحب شریعت
در یکی از
جنگ ها که
نزدیک بود
شکست بخورند
نفرمود
خدایا اسلام از دست رفت و...
بلکه فرمود:
اِن تُریدُ اَن لا تُعبَد لا تُعبَد
⬅️ خلاصه
انسان هر چه می خواهد
برای خدا بخواهد، حتی اسلام را
یعنی
چون خدا دوست دارد
نه این که من دوست دارم
«
البته » این چیز خوبی است
اما در مقابل آن یکی، خیلی فرق دارد
⬅️ شخص محبی
که تازه محب هم نبود
هیچ چیز نمی خواست
به دست بیاورد، حتی علم را
نشسته بود گریه می کرد که چرا
من طالب هیچ چیز نیستم؟
می گفت
من غیر خدا هیچ چیز نمی خواهم...
- بله
همه کارها برای این است
که
انسان به این جا برسد -
بعد که
فهمید
خداوند جاهل را دوست ندارد
عاشق علم شد
آن علم
علم خدایی
و حیات است
این که گویند
مذهب عاشق ز مذهب ها جداست
یعنی این
⬅️ اولیاء خدا و محبین خدا
می خواهند ببینند
خدا چه دوست دارد؟
من بدم میآید، خیلی فرق دارد
تا خدا بدش می آید
در
ارشاد دارد که:
⬅️ «نَظَرُوا اِلَی المَخلُوقینَ بِنَظَری اِلَیهِم»
💠 به مردم به همان گونه
که من نگاه می کنم، می نگرند
یعنی اگر از کسی
خدا خوشش می آید
او هم خوشش می آید
و اگر
خدا بدش میآید
او هم بدش می آید
خودش خواسته ای ندارد
در
زیارت امام حسین علیه السلام
دارد که:
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنْ
رِضاهُ مِنْ رِضَى الرَّحْمٰنِ
وَ سَخَطُهُ مِنْ سَخَطِ الرَّحْمٰنِ
این خیلی
مقام بلندی است
که
با حرف درست نمی شود
⬅️ جابر که از طرف
رسول اکرم (ص) مأمور بوده
سلام به امام باقر علیه السلام برساند
وقتی رسانید،
حضرت تجلیل کردند
بعد
فرمودند
چند سال
در خدمت جدم بودی
چه استفاده کردی؟
او
خیال می کرد به
آخرین کمال رسیده
- اگر
انسان
چیزی را نقص دانست
طلب در او
پیدا می شود -
عرض کرد:
به جایی رسیدم که
اگر امر شد
مخیّر شوم بین سلامتی و مرض
مرض را بهتر می خواهم
و بین فقر و غنا،
فقر را انتخاب میکنم
- همه آنچه مخالف نفس بود انتخاب می کرد
و این خودش
مقام بزرگی است
ولی امام می خواستند او را ترقی بدهند
میخواستند عوض سلام او را بدهند
چرا رسول اکرم(ص) او را فرستادند؟
چون
حواله ای آنجا داشته -
حضرت فرمودند:
اتفاقا
ما این طور نیستیم
چُرت او پاره شد که سال های سال
با ائمه بودم
پرسید:
پس شما چطورید؟
فرمود:
اگر
خدا فقر خواست، فقر
میخواهیم
اگر
غنا داد، غنا
میخواهیم
اگر
عافیت بخواهد
ما هم عافیت
می خواهیم
یعنی
ما اراده ای نداریم
⬅️ مقام رضا
آخرین مقام است
و انسان
تا به این جا نرسد...
در واقع
موحد و
خدا پرست نیست...
اِلٰهى اَغْنِنى بِتَدْبیرِکَ لى عَنْ تَدْبیرى
وَ بِاخْتِیارِکَ عَنِ اخْتِیارى
یعنی
آنچه تو اختیار می کنی
طالب آن بشوم
⬅️
خلاصه
وقتی انسان
راحت می شود
که
خودش در میان نباشد
به
لسان سربسته رمزی می گویم
خداوند فعل خودش را قبول میکند
▫️اُدْعُونی اَستَجِبْ لَکُم
ای دعا از تو اجابت هم ز تو
البته
فهمش مشکل است
فرمایشات_متنی ۴۹
💠 فهرست فرمایشات متنی
💠
@sadeghin_ir