فرمایشات حضرت آقادردیداردست اندرکاران کنگره ی ملی بزرگداشت شهدای استان کرمانشاه:
۱_تعریف اجمالی ازکرمانشاه:کرمانشاه یکی ازنقاط برجسته ی کشورمااست.منهای فعالیت درانقلاب ودرجنگ وماننداینها،اساساًکرمانشاه محل اجتماع مذاهب مختلف،قومیتهای مختلف وزندگی آرام ونجیبانه ی بایکدیگراست.مرزداران صادق وصمیمی کشور،درآن ناحیه ودرآن منطقه بودند
۲_برجستگان کرمانشاه:آقای ملاقادر،مرحوم آقای اشرفی اصفهانی
۳_کرمانشاه دردوران دفاع مقدس:دردوران دفاع مقدس وقبل ازآن،دراولِ انقلاب که درگیریهادرآن منطقه ی غربِ کشورشروع شد،کرمانشاه خط مقدم بود.اولین گروهی که برای مقابله ی باتجزیه طلبان خائن درمنطقه ی کردستان رفتندوحرکت کردند،ازکرمانشاه رفتند.اولین گروه،بچه هاوجوانهای کرمانشاه بودندکه به وقت،به هنگام فهمیدندکه قضیه چیست.ازرزمندگانی که ازسایرنقاط به اینجاآمده بودند،بخوبی پذیرایی کردند؛باآنهاهمکاری کردند؛مجموعه ی نظامی تشکیل دادند؛شهدایی هم تقدیم کردند
۴_نیازکشوربه جوانان:احتیاج کشوربه این جوانهاکمترازروزجنگ نیست.امروزمابه اینهانیازداریم.برای خاطراینکه جنگ دشمن،آنروزیک جنگ نرم افزاریِ نمایان وآشکاربود.امروزیک جنگ ترکیبی است:هم جنبه ی سخت افزاری،هم جنبه ی نرم افزاری،هم جنگ جسمانی،هم جنگ روانی،هم جنگ سلاح آتشین وماننداین حرفهااست آن وقتی که لازم بدانند،هم جنگ با فرهنگ است.مابایدروی دلهایمان،روی روح هایمان،روی زبانهابمان،روی جهت گیریهایمان کارکنیم
۵_پاسخگوبودنِ کنگره ی شهدابه سؤالات جوانهاوپرکردن خلأها:آیاجوانِ امروز،آنچه راشماراجع به شهدامیدانید،ازبُنِ دندان میداند؟آیاجوانِ امروزِماونسل آینده ی ما،به عمق این ارزش واهمیتی که آنروز،حضورشهیددرمیدان جنگ داشت،وکاری که اوکرد،امروزواقف است یانه؟آیاآن اخلاص را،آن گذشت را،آن اخلاقِ اسلامی را،آن رفتارهای منطبق باشریعت راکه جوانهای ماآنروزدرمیدان جنگ داشتند،جوانِ امروز،درست شناخته،دانسته،میداندیانه؟به این سؤالهاشمابایدجواب بدهید؛واگرخلأئی هست،آن خلأراپرکنید
۶_تفاوت رزمندگان مابارزمندگان دنیا:درجنگهای مختلف دنیا،رزمنده درمیدان جنگ،یک موجودلاابالی است.یک موجودبی قیداست.یک موجودی است که اگردستش برسد،برای نفْسِ خودش،هرغلطی راکه بتواند،انجام میدهد.به دشمن هم که دست پیداکردوآن شهررافتح کرد،برایش غارت کردن ونابودکردن،یک کارعادی است.این رامقایسه کنیدبارزمنده ی ماکه اگرچنانچه دریک محلی درمحاصره گرفتارشدوغذاونان وماننداینهابه اونرسید،ویک مغازه ای آنجاهست که داخل آن بیسکویت هست واین بیسکویت راازروی اضطرارمیخورَد،هم ازولیّ فقیه اجازه می گیرد،هم روی کاغذبه آن دکان دارمینویسدکه من بیسکویت راخوردم.این تقوا،این پرهیز،این وَرَع،این اخلاص،این صمیمیت راکجاشماپیدامی کنید؟این راجوانِ امروزِمابایدبداند.این رابایدبرجسته کنیدونشان بدهید.مقایسه ی بین جوانِ رزمنده ی ماونوعِ رزمنده های دنیادرزمینه ی معنویات،نیت،عمل وماننداینها
۷_اثرگذاریِ کاربرای شهدابرروی روح:برویدسراغ خروجیِ این کارها.ببینیدکتابِ شماراچندنفرخواندند؟چندنفراستفاده کردند؟چندنفریادداشت برداشتند؟چندنفربرنقاطِ برجسته ی آن شهیدی راکه شمادرآن کتاب معرفی کردید،دردفترچه شان یادداشت کرده اندبرای آنکه ازآن استفاده کنند؟برویدسراغ اینهاوروی اینهاکارکنید؛روی اینهاتکیه کنید.مخاطبِ کارهای شماجوانهایند.بایداین مجموعه کارهایی که انجام می دهید،روی جوانهااثربگذارد.البته این کارهاارزشمنداست.اگراین کارها،شکلی نباشد،معناومحتوایی وجودندارددیگر؛مثل وجودِخودِماهاکه اگرجسممان نباشدوقوت نداشته باشد،کارِروحی هم انجام نمی گیرد.بایدانجام بگیرد.بنابراین جسمِ این کارهاخوب است؛امامراقب روحِ این کارهاباشید.روحش اثرگذاری است.بایدبتواندخروجیِ درستی رادرعرصه ی چشم اندازِشماان شاءالله بوجودبیاورد.