🏴 🚩 🏴 🚩 🏴🚩 🚩 🏴 ⁉️چرا پیاده‌رویِ اربعین پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه در شریعت اسلامی، مستحب بودن پیاده‌روی با پای‌برهنه یا بدون آن در چند مورد وارد شده است 🔆ادله‌‌‌ی نقلی 〽️استحباب پیاده رفتن به زیارت مؤمن📚ثواب الاعمال،ص293 〽️استحباب پیاده‌روی امام هنگام رفتن به مصلا در نماز عید📚وسائل‌الشیعه،ج16،ص152 〽️استحباب پیاده‌روی به‌سوی مساجد📚همان، ج5،ص201  〽️استحباب پیاده‌روی در تشییع‌جنازه📚همان، ج7،ص455 〽️استحباب پیاده‌روی برای انجام حج و عمره📚همان،ج11،ص79 〽️استحباب پیاده رفتن به رمی جمرات📚 همان،ج14 🔆ادله‌ی تاریخی زیارت اربعین با پای پیاده، از دیدگاه تاریخی، ریشه در زیارت جابر بن عبدالله انصاری صحابی جلیل‌القدر رسول اعظم دارد. او برای اولین بار با پای پیاده از مدینه به کربلا آمد و به زیارت امام حسین توفیق یافت📚بحارالانوار،ج98،ص 334 بر اساس روایات و منابع تاریخی، سنت مقدّس پیاده‌روی برای زیارت امام حسین از روزگار امامان وجود داشته است این سنت نه تنها برای زیارت امام حسین که در مورد سایر اهل‌بیت نیز وارد شده. از جمله روایتی از امام صادق درباره زیارت حضرت امیرالمؤمنین است که می‌فرماید:«مَنْ زار امیرالمؤمنین ماشیاً کَتَبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً و عُمْرۀً فَأِنْ رَجَعَ ماشِیاً کَتَبَ الله له بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّتَیْنِ و عُمْرِتَیْنِ»؛«کسی که با پای پیاده امیرالمومنین را زیارت کند، خداوند برای هر گام او پاداش یک حج و عمره می نویسد و اگر با پای پیاده برگردد پاداش دو حج و دو عمره برای او نوشته می شود»📚وسائل‌الشیعه،ج14،ص480 🔆سیره‌ی علما در زمان«شیخ انصاری»مرسوم شده بود،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده شد و در نهایت توسط«شیخ میرزا حسین نوری»دوباره احیا شد.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله‌الحسین رفت با اینکه زیارت سید‌الشهدا در اکثر برهه‌های تاریخی به‌سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین در روز اربعین نائل می‌شدند مردم عراق نیز از گذشته‌های دور، پیاده به زیارت حرم ائمه می‌رفتند و این سنت تا امروز ادامه داشته و بارزترین پیاده‌روی‌ها، پیاده‌روی اربعین حسینی است.هرچند نظام بعثی عراق در دوره حکومتش مانع پیاده‌روی اربعین شد؛ ولی مردم این سنت را مخفیانه ادامه دادند و امروزه علاوه بر عراق، در ایران، سوریه و دیگر کشورها رونق گرفته است پس پیاده‌روی در فقه نیز ناشناخته نیست و نظایری دارد یکی از آن‌ها پیاده‌روی برای زیارت قبور ائمه است 🔻چند نکته 1⃣زیارت و عزاداری اباعبدالله‌الحسین -علیه‌السلام- از افضل قربات است و روایات فراوان در منابع روایی از جمله کامل الزیارات تایید کننده ی این مطلب است 2⃣فراموش نکنیم فضایل بالا و والا ی زیارت و عزای حسینی،منوط به معرفت،شناخت و مربوط به زمانی است که شور و شعور توامان در وجود انسان گره بخورند(عارفا بحقه) 3⃣از برخی روایات و برخی گزارشات تاریخی،چنین برمی‌آید که زیارت حسینی به هیچ وجه و در هیچ شرائطی نباید ترک شود (ولو بلغ ما بلغ) این موارد انحصار و اختصاص به زمان‌هایی داشته و دارد که دشمن در صدد به فراموشی سپردن امام حسین و کربلا و عاشورا داشته و با ممانعت از زیارت در راستای تحقق این هدف می‌کوشیده است‌ اما امروزه که الحمدلله حرم و حریم حسینی مملو از جمعیتِ عاشقان است و در جهان پویش‌های بین‌المللی به راه افتاده‌است 4⃣برای رفتن به کربلا رعایت برخی امور ضرورت دارد از جمله 〽️احترام به قوانین کشور عراق 〽️اذن بانوان از همسران جهت رفتن به زیارت 〽️تبعیت از متخصصان امر بهداشت زیرا حفظ جان و سلامتی از اولویت‌های عقلی و دینی است 5⃣اما کسانی که امسال از برکات پیاده‌روی اربعین محروم‌اند ان‌شاالله با آه و اندوه و حسرت مضاعف، با تلاوت و قرائت زیارت پر فیض اربعین زیارت عاشورا،از فیض پاداش زیارت حسینی. بهره مند شده و زیبائی‌های مکتب امام حسین‌ را به رخ جهانیان می‌کشند‌ ♻️نتیجه‌اینکه: گرچه زیارت پیاده حضرت سیدالشهدا اختصاص به اربعین ندارد و همیشه مستحب است،اما سنّت پیاده‌روی در زیارت اربعین ویژگی‌هایی دارد 🔻 از جمله اینکه: ✳️اولین زائر امام، با پای پیاده به زیارت موفق شد ✳️در اربعین، اهل‌بیت امام پس از تحمل رنج‌ها و آزار فراوان از شام به کربلا بازگشتند.فلذا پیاده روی اربعین نوعی مساوات با خاندان عصمت و طهارت است و شیعیان در تأسی به اهل‌بیت و دو صحابی جلیل‌القدر(جابر و عطیه)در این روز پیاده به زیارت مشرف می‌شوند ✳️پیاده روی اربعین تجلی وحدت مسلمانان با محوریت امام حسین است ✳️اجتماع عظیم اربعین،نمونه‌ای از زمان ظهور حضرت حجت است که تحقق عدالت جهانی می‌باشد