🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
✨انتشار شایعات در شبکه های اجتماعی✨
⭕پنج شاخه اصلی شایعات رایج در فضای مجازی:
🔷شایعات مربوط به خطرات :
این مورد یکی از تاثیرگذارترین پدیده اجتماعی حاصل از شبکه های اجتماعی است که هر روز دامنه وسیع تری از دید تأثیر گذاری و ایجاد مسائل و چالش های گسترده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... پیدا می کند. مثل وقوع یک زلزله و یا سیل، گسترش بیماری ها، آلودگی و مسمومیت مصرف یک خوراکی و...
🔷شایعات مربوط به مسئولین و زمامداران :
شایعاتی حاوی اسراف و خوشگذرانی مسئولان در زمان گرانی، تورم و کمبود مواد غذایی بخصوص در هنگام وقوع حوادث خطرناک، دزدی های کلان در هنگام بحران های سیاسی و اجتماعی که همه می توانند بر موجی از نارضایتی عمومی دامن بزنند.
🔷پیام های جعلی با محتواهای برانگیزنده احساس:
عموماً این پیام ها شامل مطالبی نظیر کمک به یافتن کودک گم شده و یا آسیب دیده با درخواست بازنشر مطلب هستند که با برانگیختن احساسات مخاطب، سعی در پخش این خبر جعلی دارند. امروزه انتشار این مورد شایعات با افزایش آگاهی مخاطبان کاهش یافته است، بخصوص اینکه این مطالب جعلی حاوی هرزنامه و بدافزارها هستند که لزوم اجتناب از انتشار آنها را بیش از پیش، با اهمیت می کند.
🔷اتفاقات مربوط به چهره های مشهور:
شاید یکی از رایجترین شایعات در فضای مجازی، انتشار سخنان، رویدادها و یا حتی خبرهای دروغین مرگ چهره های مشهور و شناخته شده باشد.این شایعات در کشورهای غربی، خصوصاً آمریکا رواج بسیاری داشته و متأسفانه در سالهای اخیر در ایران نیز روند رو به افزایش داشته و بارها خبر فوت هنرمندان، بازیگران، فوتبالیست ها و چهره های مشهور منتشر شده است. دلیل این رفتار را جامعه شناسان در شهرت و سعی و رقابت افراد و رسانه ها برای پوشش خبری اخبار مربوط به چهره های مشهور، می دانند. برای مقابله با این اخبار دروغین، می توان از اطلاعات مندرج در خبرگزاری های معتبر استفاده کرد.
🔷شایعات انتخاباتی:
مسائل انتخاباتی از مهمترین و حساس ترین مسائل سیاسی یک جامعه هستند. به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع و توجه افکار عمومی به آن، اخبار مربوط به انتخابات با سرعت بسیار زیادی به ویژه در شبکه های اجتماعی انتشار یافته و موجب تحریک جریان ها و افراد می شود.
(به عنوان مثال، اخبار جعلی قطع اینترنت در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ ، صحت و سلامت انتخابات را دچار تردید کرد). راه مقابله با آن لزوم یکپارچگی اطلاع رسانی نهادهای رسمی و مراجعه مخاطبان به این نهادها می باشد.
✍️ برگرفته از کتاب رسانه های خبری در ناآرامیهای اجتماعی (محمد جوانی)
#سواد_رسانه@SAGHEBIN | ثاقبین🤍