#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_8
#دعا_چهل_چهار_9
#نماز 2
🔴 نماز ياد خداست، يادى كه عبد را از انواع معاصى و فساد باز مىدارد. حضرت باقر عليه السلام فرمود:
اذَا اسْتَقْبَلَ الْمُصَلِّى الْقِبْلَةَ اسْتَقْبَلَ الرَّحْمانُ بِوَجْهِهِ، لا الهَ غَيْرُهُ. «
چون نمازگزار به قبله رو كند خداوند رحمان، كه خدايى جز او نيست، به او رو كند.
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
اذا قامَ الرَّجُلُ الَى الصَّلاةِ اقْبَلَ الَيْهِ ابْليسُ يَنْظُرُ الَيْهِ حَسَداً لِما يَرى مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ الَّتى تَغَشّاهُ.
چون عبد به نماز برخيزد، ابليس با چشم حسد به او مىنگرد، زيرا وى را پوشيده در رحمت حق مىبيند.
حضرت رضا عليه السلام فرمود:
الصَّلاةُ لَها ارْبَعَةُ آلافِ بابٍ.
براى نماز چهارهزار در از آداب و شرايط است.
امام صادق عليه السلام فرمود:
چون به نماز برخاستى بگو: الهى براى نيازهايم محمّد صلى الله عليه و آله را شفيع مىآورم، و با آبروى او به تو توجّه مىكنم، خدايا به حقّ او مرا در پيشگاهت در دنيا و آخرت آبرومند گردان، و مرا از بندگان مقرّب درگاهت قرار ده، به حقّ او نمازم را قبول كن، گناهانم را ببخش، دعايم را مستجاب كن، هر آينه تو غفور و رحيمى.
آداب باطنى نماز
امام على عليه السلام فرمود:
يا كُمَيْلُ! لَيْسَ الشَّأْنُ انْ تُصَلِّىَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ، الشَّأْنُ انْ تَكُونَ الصَّلاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ نَقِىٍّ، وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِىٍّ، وَ خُشُوعٍ سَوِىٍّ.
اى كميل! كار به نماز و روزه و صدقه دادن نيست. كار به اين است كه نمازت را با قلبى پاك و تصفيه شده از تمام آلودگىها بخوانى، و عملت عمل مورد رضاى حق باشد، و خشوعى صاف و استوار به حضرت دوست ارائه دهى.
سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: مَا الْخُشُوعُ؟ قالَ: التَّواضُعُ فِى الصَّلاةِ، وَ انْ يُقْبِلَ الْعَبْدُ بِقَلْبِهِ كُلِّهِ عَلى رَبِّهِ
از رسول حق صلى الله عليه و آله از خشوع پرسيدند؟ فرمود: تواضع در نماز، واينكه بنده با تمام قلب به خدا رو كند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله شخصى را به وقت خواندن نماز مشغول به بازى با دست و صورت ديدند، فرمودند: اگر قلبش خاشع بود هر آينه اعضايش نيز خاشع بودند. «3» مرحوم شيخ طبرسى در توضيح خشوع مىفرمايد:
«خضوع و تواضع و ذلّت و ديده از موضع سجده بر نداشتن و به راست و چپ نظر نكردن، خشوع در نماز است.» «4» از روايت استفاده مىشود كه خشوع در نماز هم به قلب است هم به اعضا. اما خشوع قلب فارغ بودن آن از ماسوىاللَّه است واينكه جز عبادت و معبود چيزى در ميان نباشد. و اما خشوع جوارح چشم پوشى از نظر به راست و چپ و ترك التفات و بازى است.
در روايت است كه:
رسول حق صلى الله عليه و آله با ما سخن مىگفت و ما با او سخن مىگفتيم، چون وقت نماز مىرسيد گويى ما را نمىشناسد و ما هم او را نمىشناسيم! حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
چون على عليه السلام به نماز برمىخاست و آيه وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى را قرائت مىكرد رنگش تغيير مىنمود به طورى كه تغيير رنگ را در صورتش مىديدند. ائمّه ديگر عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز خشوعشان در نماز همانند رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام بود.
امام صادق عليه السلام از قول حضرت حق عز و جل نقل مىكند:
نماز كسى را قبول مىكنم كه در برابر عظمتم تواضع كند، و به خاطر من نفس را از شهوات حرام حفظ كند، و روزش را به ياد من تمام كند، و بر بندگانم تكبر نورزد، گرسنه را سير كند، و برهنه را بپوشاند، و مصيبت زده را ترحم نمايد، و غريب را جاى دهد. چنين نمازگزارى نورش چون نور خورشيد مىدرخشد، من براى او در ظلمات روشنايى، و در جهالت علم و بصيرت قرار مىدهم.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 266
👌 دعای
#چهل_چهار
◀️کانال انس با
#صحیفه_سجادیه
🆔
@sahife2