تقوى يكى از شروط صلاحيت است و با وجود آن شايستگى تحقق مى يابد.
على (ع) فرموده: تقوى و پرهيز از گناه كليد صلاح و شايستگى است.
به همين جهت امام (ع) بين تمام اجزا و شرايط صلاحيت، تقوى را تخصيص به ذكر داده زيرا تقوى بر همه ى آنها حاكم است و با وجود تقوى هر جزئى از اجزاى صلاحيت به شايستگى واقعى دست مىيابد.
زبان گويا در اصلاح نقائص اجتماع از شرايط صلاحيت است اما بايد زبان متقى باشد تا به هدف خود نايل گردد، زبان آلوده اثر نافذ نمىگذارد و نقص جامعه را آنطور كه بايد برطرف نمىكند.
دست در انجام كارهاى لازم شرط صلاحيت است، اما بايد متقى باشد. دستى كه به روى مردم بىگناه سيلى مىزند يا اموال مردم را به سرقت مىبرد به اصلاح جامعه و رفع مشكلات مردم نايل نمىگردد.