📌 از نظام تربیت خانوادگی تا اغتشاشات خیابانی نوجوانان عضو شورای مشورتی مجمع جمعیت کشور و مشاور خانواده و جمعیت با تأکید بر اهمیت توجه والدین به سؤالات نوجوان و دادن مسؤولیت به وی، گفت: در نظام تربیتی دینی نوجوان در شک‌ها و تردیدها بوده که نباید او را متهم دانست بلکه باید با روش صحیح به سؤالات نوجوان پاسخ داد. به گزارش خبرنگار هگمتانه،حجت الاسلام میلاد صالحی با اشاره به نظام تربیتی نوجوانان در اغتشاشات اظهار کرد: ابتدا باید دوره نوجوانی را تعریف کرد که یک دوره گذار و عبور شخصیتی است، نوجوانی دوره‌ قدرت تصمیم‌گیری‌ها و رها شدن هیجانات رفتاری و ذهنی و بروز و ظهور این موارد است. عضو شورای مشورتی مجمع جمعیت کشور و مشاور خانواده و جمعیت با بیان اینکه دوره نوجوانی، دوره‌ای است که رفتاهار و هیجانات در مناسبات اجتماعی ظهور می‌کند، بیان کرد: حضرت امام علی(ع) نوجوانی را به زمین بایری تشبیه کرده است که هرگونه رفتار، اندیشه، سبک و مدل زندگی را می‌توان در آن نهادینه کرد. وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: مدرنیته و یا تبعات ناشی از آن و دمیدن در روح اُمانیسم و فردگرایی در جامعه توسط رسانه‌های گوناگون باعث تمدید شدن روحیات و خلقیات یک نوجوان تا 25 سالگی می‌شود. وی ابراز کرد: حضور بیش از 80 درصد جوان مجرد در بین اغتشاشگران که تأخیر در امر ازدواج موجب شده که مسؤولیت‌پذیر نباشند و نشاط اجتماعی در بین آنها نباشد، نشان می‌دهد که هیجان فروریخته در آنها این‌گونه بروز کند. وی در همین خصوص اظهار کرد: یا اینکه نوجوانان پس از دو سال تعطیلی آموزشی، تفریحی، ورزشی به کف خیابان می‌‌آیند؛ چراکه نوجوان پرتحرک‌ترین و پذیرنده‌ترین قشر در جامعه محسوب می‌شود. وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در مورد اینکه حساب جوان و نوجوانانی که تحت تأثیر هیجانات به خیابان آمده‌اند از سایر نقش‌گردانان اغتشاشات جدا است، اظهار کرد: والدین و خانواده‌ها باید نسبت به تخلیه هوش هیجانی نوجوان آگاهی داشته باشند نبود زمینه مناسب برای تخلیه هیجانات و زندگی آپارتمان‌نشینی زمینه را برای خشم در خیابان مهیا کرده است. عضو شورای مشورتی مجمع جمعیت کشور و مشاور خانواده و جمعیت در ادامه بیان کرد: کم‌لطفی و کم‌توجهی به سرمایه‌های نوجوانی و خواسته‌های آنها باعث عدم اعتماد و خودباوری نوجوان می‌شود. صالحی بیان کرد: تقویت باورها و پررنگ کردن نقش نوجوان در بین اعضای خانواده با محوریت دین یکی از ابزارهای مراقبتی از نوجوان است که از بروز رفتارهای ناهنجار جلوگیری می‌کند. وی با بیان اینکه نکته بعدی نظارت غیرمستقیم بر نوجوان است؛ چراکه یک نوجوان نظارت مستقیم والدین بر خودش را قبول نمی‌کند، اظهار کرد: نظارت مستقیم بر نوجوان حالت اعتراض را در او ایجاد می‌کند که حضور نوجوان در اغتشاشات یکی از این اعتراضات است، حال آن که در نظام تربیتی ما، نادیده گرفتن برخی اشتباهات فرزندان توصیه شده است و بی‌شک عدم رعایت این موضوع باعث کنش اعتراضی و یا اغتشاش نوجوان می‌شود. وی در همین رابطه ادامه داد: نکته دیگر وجود اختلافات خانوادگی بین اعضای خانواده است. نوجوانی که شاهد صحنه خشونت پدرومادر، پرخاش و اختلاف بین والدین است، به سمت انتقام‌جویی حرکت می‌کند که این انتقام‌جویی به صورت حضور در اغتشاش است. وی عنوان کرد: بین نوجوان و پدرومادری که با هم اختلاف و مشاجره دارند فاصله می‌افتد و پدر و مادر دیگر قادر به کنترل پرخاشگری نوجوان نیستند. عضو شورای مشورتی مجمع جمعیت کشور و مشاور خانواده و جمعیت تصریح کرد: برای کنترل پرخاشگری فرزندان باید در امور مختلف به نوجوان میدان بدهیم و اجازه بدهیم کارهای مختلف حتی خُرد را در منزل انجام داده و مسؤولیت‌پذیری داشته باشد. وی اظهار کرد: پدر و مادر باید از بیان جملات آمرانه به نوجوان پرهیز کنند و کارهایی که از نوجوان می‌خواهند به صورت پیشنهادی باشد و البته این پیشنهاد توأم با دلیل باشد تا نوجوان از مرحله و موقعیت حساس نوجوانی گذر کند. وی عنوان کرد: در تربیت دینی باید بدین نکته توجه کرد که نوجوانی فصل جولان سؤالات، شک‌ها، تردیدهای مذهبی و اعتقادی، روابط اجتماعی، حکومتی و حاکمیتی است که در این خصوص نباید نوجوان را متهم یا مجرم دینی تلقی کرد و نگذاریم که با سؤال‌های خود تنها باشد که بخواهد پاسخ آنها را از منابع غیرصحیح به دست آورد. 📙 سهمِ جوان @salehihamedan