با عرض سلام و تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی
مطلبی از خبرگزاری ایکنا و به نقل از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن، پیرامون بحث لغوی عاشورا و تاسوعا باز نشر شده بود که بعضی از بزرگواران نقدی برا آن مطرح کرده اند. برای اطلاع مخاطبان،بخشی از نقد بزرگواران بازنشر میگردد:
◾️◾️◾️
⭕️ معنای تاسوعا و عاشورا
❓جایی خواندم که عاشورا نه بمعنایِ 10 که بمعنایِ معاشرت با امام و تاسوعا نه بمعنایِ 9 که بمعنایِ افزایش وسع و ظرفیت است.
📝 پاسخ:
🔔 این یک برداشتِ ذوقی است و مبنایِ لغوی و حدیثی ندارد. نمیگویم معاشرت با امام در عاشورا و افزایشِ ظرفیت در تاسوعا غلط و نادرست است. سخن آنجا است که برداشتِ نویسنده از دو کلمهی مزبور، مبنایِ لغوی و حدیثی ندارد.
👈 لغوی: از لحاظِ لغوی، عاشورا از ماده "عشر" بمعنایِ 10 و تاسوعا از ماده "تسع" بمعنایِ 9 است. لغویون به این نکته هم تصریح میکنند که وزنِ "فاعولا" در زبانِ عربی غیر از این دو مورد و یا موارد محدود دیگر به کار نرفته. منبع: تاج العروس/ج7/ص222
👈 حدیثی: دو واژه تاسوعا و عاشورا در بیاناتِ امام صادق به چشم میخورد. اما معنایِ ذوقیِ فوق ولو اشارتاً در متونِ حدیثی نیامده است.
✅ تاسوعا روزی است که امام، محاصره شدند و عمر سعد، رسماً اعلامِ جنگ کرد. عاشورا نیز روزِ وقوعِ جنگ و شهادتِ سید الشهداء بود.
▪️▪️▪️▪️
مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/sahyfeh
https://eitaa.com/joinchat/4270915586C8a76e8e744