🔴بی‌بی‌سی: انصارالله می‌تواند اشک اقتصاد غرب را دربیاورد ✍محمد ایمانی ♦️شبکه دولتی انگلیس می‌گوید: در صورت انسداد تنگه باب‌المندب و دریای سرخ از سوی انصارالله یمن، اشک اقتصاد غرب درخواهد آمد. 🔹وب‌سایت بی‌بی‌سی نوشت: آنچه در هفته‌های اخیر در دریای سرخ رخ داده، زورآزمایی کم‌سابقه و خطرآفرینی است که یک طرف آن «محور مقاومت» به رهبری ایران قرار گرفته و طرف دیگر، قدرت‌های غربی مثل آمریکا و بریتانیا هستند. ♦️هدف تهدیدهای بریتانیا، بازداشتن انصارالله از ادامه حملاتش است. اما این گروه می‌گوید که نه‌تنها به حملاتش ادامه می‌دهد، بلکه مشخصا به آمریکا نیز پاسخی سخت خواهد داد. 🔹چرا این منطقه تا این حد حساسیت‌آفرین است؟ دریای سرخ، تنگه باب‌المندب را به کانال سوئز وصل می‌کند که یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های تجارت بین‌المللی جهان است و حدود ۱۰درصد از کل تجارت جهانی و ۳۰درصد از کل حمل‌ونقل کانتینری دریایی جهان از این مسیر عبور می‌کند. ♦️در ۲۵ سال اخیر، ظرفیت کشتی‌های باربری کانتینری، چهار برابر شده. به همین دلیل، دشوار نیست که از اهمیت امنیت کشتیرانی در این منطقه برای اقتصاد اروپا و جهان سخن گفت. 🔹در سال ۲۰۲۱، وقتی کانال سوئز به دلیل اشتباه یک کشتی باربری به مدت شش روز مسدود شد، گزارش‌هایی تکان‌دهنده‌ درباره میزان خسارت مالی مسدود ماندن این کانال منتشر شدند. شرکت بیمه «آلیانز» تخمین زد هر روز بسته بودن سوئز، ۶ تا ۱۰میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر زده است. ♦️همچنین رسانه‌های تخصصی تجارت جهانی به نام «لویدز لیست» تخمین زد که روزانه کالاهایی با ارزش نزدیک به ۱۰میلیارد دلار از کانال سوئز عبور می‌کنند. 🔹همه کشتی‌ها، برای انتقال بارشان، ناچارند سراسر دریای سرخ را طی کنند و از تنگه باب‌المندب بگذرند؛ که یک طرف آن در کنترل یمن است. ♦️اخلال در این مسیر بدین معناست که کشتی‌های باربری به جای مسیر بسیار کوتاه‌تر موجود باید کل قاره عظیم آفریقا را در زمانی نزدیک به دو هفته دور بزنند؛ که می‌توند اشک اقتصاد جهان [غرب] را دربیاورد. 🔹گروه حوثی‌ها که در ابتدای جنگ داخلی یمن با تسلیحاتی نه‌چندان مؤثر به برخی کشتی‌ها حمله می‌کردند، حالا به یک نیروی نظامی بسیار مجهز‌تر تبدیل شده‌اند. ♦️آنها این پیشرفت نظامی را به رقابت ایران و عربستان مدیونند که موجب شد تهران در حمایت از حوثی‌ها، امتیازهای بالایی ببیند. از دیرباز راه‌حل قدرت‌های بزرگ برای حفظ امنیت مسیر کشتیرانی دریای سرخ، حضور پررنگ نظامی بود. 🔹تلاش غرب برای تسلط کامل بر منطقه به حدی جدی بود که وقتی در سال ۱۹۵۶، عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر با الهام از نهضت ملی‌شدن نفت در ایران، کانال سوئز را ملی اعلام کرد، بریتانیا، فرانسه و اسرائیل به مصر حمله کردند وکانال به مدت پنج ماه بسته شود. اما اکنون، اهمیت سوئز و دریای سرخ به حدی است که بسته ماندن پنج ماهه آنه، اقتصاد جهانی را به زانو درمی‌آورد. ♦️دریای سرخ دیگر یک حیاط‌خلوت دورافتاده برای امپراتوری‌های اروپایی محسوب نمی‌شود. وضعیت منطقه به شکلی است که می‌تواند شبیه به چند نقطه استراتژیک دیگر مانند دریای جنوبی چین، خلیج‌فارس و مدیترانه، به یکی از شلوغ‌ترین دریاها از نظر حضور نظامی تبدیل شود. 🆔 @sahyoon_nist