🏴🏴🏴
⚫️ خداوند- تباركوتعالى- رسول اللَّه- ص- را هم از نظر خلقت نورى و جهات معنوى بر همه ى پيامبران گذشته- ع- مقدّم داشت، و هم پس از خلقت مادّى او را بر همه ى پيامبران گذشته-ع- از نظر كمالات معنوى و ظاهرى، و احكام ظاهرى و معنوى شرافت و برترى داد.
⚫️ بنابراين، رسول اللَّه- ص- به حساب جامعيّتش، كار تمامى انبياى پيش از خود را نسبت به راهنمايى امّتش مىكند؛ بلكه افزون بر دعوت آنان بهتوحيد و يگانگى حضرت حقّ، آن ها را به توحيد اعظم و مقام احديت و منزلت لا اسمى و لا رَسمى خويش دعوت مىنمايد.
⚫️ انبياى گذشته-ع- توجّه به منزلت احديّت داشته اند ولى داراى آن نبوده اند، و اين رسول اللَّه خاتم انبيا- ص- بود كه خداوند كمال والاى احديّت را به او عطا نموده
⚫️ وقتى خداوند- تباركوتعالى- مقام احديت را به آن بزرگوار- ص- عطا فرموده و پيش از آفرينش مخلوقات جامع تمام اسماى خويش گردانيده باشد، به اين حساب تمام عوالم- همانگونه كه ظهور يافته ى اسماى حقّ اند- ظهور يافته ى اسماى او- ص- نيز مى باشند. بنابراين، به اين اعتبار عالم اوست، و اوست عالم و «جهانى اندر اين يك ميم غرق است»
📚برگرفته از کتاب راز دل، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱