✨🌸✨🌸✨🌸✨ (قسمت یازدهم) ♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان 🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز می‌گوییم. 🍃اما احاطه به همه جوانب و جمع‌آوری همـه مراتـب آن، از عهده این ناچیز بیرون است: «الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.» 1️⃣ مقام اول (علم): سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت می‌نماید. ✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که: 🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند. 🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است. 🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد. 🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است. 🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است. 🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛ 🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت. 🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت می‌رسد. 🍃اما ایـن حجاب از حجاب‌های غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.» 🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند. 🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود. ✅استدراج در این مقام یعنی 🔻بـه ریزه‌کاری‌های علمی می‌پردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهان‌های متفاوت اقامـه می‌کنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند. 🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقه‌مند می‌شود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل می‌گردد. 🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبه‌های آن صرف می‌نماید. 🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگ‌تر و احتجاب از حقیقت بیشتر می‌شود. ⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند. 🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند. (با اندکی تصرف)