حقیقت ناب
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آيا اين گفته صحيح است كه امام حسين(عليه السلام) به دعوت شهربانو به سمت ايران در حركت
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آيا اين گفته صحيح است كه امام حسين(عليه السلام) به دعوت شهربانو به سمت ايران در حركت بودند كه در كربلا به شهادت رسيدند؟ قسمت سوم: 🌺پاسخ: بنابراين بايد فقط از راه محتوا به بررسي آنها پرداخت كه در اين راستا اشكالات زير خود را نشان مي‏دهد: 1. مهم‏ترين اشكال اختلاف اين گزارش‏ها در ذكر نام مادر امام سجاد(عليه السلام) است كه منابع مختلف اسامي گوناگوني همانند حرار، شهربانو، سلاخه، غزاله براي او نقل كرده‏اند. و اين نشان مي‏دهد كه اين مطالب، سازندگان مختلف با انگيزه‏هاي يكساني داشته است كه همان تعصب ايراني ‏گري وارتباط دادن ميان ايرانيان و امامان(عليه السلام) از راه نَسَب بوده است تا به خيال خود فره ايزدي و تخمه شاهي را از ساسانيان به امامان شيعه منتقل سازند. 2. 📌اختلاف اين گزارش‏ها در زمان اسارت او نيز يكي ديگر از اشكالات است كه برخي آن را در زمان عمر، برخي ديگر در زمان عثمان و برخي مانند شيخ مفيد آن را در زمان خلافت حضرت علي(عليه السلام) دانسته‏اند. 3. 📌اصولاً كتبي مانند تاريخ طبري و الكامل ابن اثير كه به صورت سال‏شمار جنگ‏هاي مسلمانان با ايرانيان را تعقيب كرده و مسير فرار يزدگرد را به شهرهاي مختلف ايران نشان داده‏اند، در هيچ موردي به ذكر اسارت فرزندان او نمي‏پردازند؛ با آنكه اين مسأله، بسيار مهم‏تر از حوادث جزئي است كه به آنها اشاره شده است. اين نكته جعلي بودن گزارش اسارت دختران يزدگرد را تقويت مي‏كند. 4.📌 برخي از نويسندگان متقدم همانند مسعودي، هنگام ذكر فرزندان يزدگرد سوم، دختراني با نام‏هاي ادرك، شاهين و مردآوند براي او ذكر مي‏كنند كه اولاً با هيچ‏يك از نام‏هايي كه براي مادر امام سجاد(عليه السلام) گفته شده، هماهنگي ندارد و ثانياً خبري از اسارت آنها در تمام نوشته‏هاي خود به ميان نمي‏آورد. 5.📌 از مهم‏ترين اسناد تاريخي كه مي‏توان درباره مادر امام سجاد(عليه السلام) به آن استناد كرد، نامه‏ هاي منصورعباسی به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زكيه» است كه رهبري مخالفان علوي و طالبي (اولاد ابوطالب) را در مدينه بر عهده داشت و هميشه ميان او و منصور نزاع و درگيري بود. ☘️در يكي از اين نامه ‏ها كه منصور قصد ردّ ادعاهاي محمد مبني بر افتخار به نَسَب خود را داده چنين مي‏نگارد: «ما وُلِدَ فيكم بعد وفاة رسول الله(صلي الله عليه و آله)) افضل من علي بن الحسين و هو لِاُم ولد».(الكامل في التاريخ، ج 2، ص 570.) يعني، بعد از رحلت پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله))در ميان شما شخصيتي برتر از علي بن حسين (امام سجاد(عليه السلام)) ظهور نكرده، در حالي‏كه او فرزند ام ولد (كنيز داراي فرزند) بود. ✍️جالب آن است كه هيچ اعتراضي - نه از سوي محمد و نه از سوي ديگران - به اين فقره شنيده نمي‏شود كه علي بن حسين(عليه السلام) فرزند كنيز نبود؛ بلكه فرزند شاهزاده‏اي ايراني بود! در حالي‏كه اگر اين داستان واقعيت داشت، حتماً محمد بن عبدالله براي پاسخ دادن، به آن استناد مي‏كرد. 👈مجموعه اين قرينه‏ها ما را به اين نتيجه مي‏رساند كه... ادامه دارد