💢 نگاشت 12: نکته های تفسیری آیه 2تا 4 سوره نباء عَنِ‌ النَّبَإِ الْعَظِيمِ‌ از خبر بزرگ و پراهمیّت (رستاخیز)! 🌱🌱🌱 ۱ - پیامبر(ص)، در سال هاى نخست رسالت، معاد و حوادث جهان آخرت را به مردم مکه ابلاغ کرده بود. (عن النبأ العظیم) اطلاق «نبأ» بر معاد، گویاى این حقیقت است که حوادث آن، براى مردم گزارش شده بود و از نازل شدن این سوره در مکه، دانسته مى شود که خبر معاد، در نخستین سال هاى رسالت ابلاغ شده بود. ۲ - معاد و جهان آخرت، رخدادى با عظمت در نظام هستى است. (عن النبأ العظیم) ۳ - گزارش حوادث جهان آخرت، سودمند و اطمینان بخش است. (عن النبأ العظیم) «نبأ»، به خبرى گفته مى شود که داراى فایده بزرگى باشد و به آن یقین یا گمان قوى پیدا شود. (مفردات راغب) ۴ - «سؤال برانگیز» جلوه دادن حوادث جهان آخرت، کارى ناشایست است. (عمّ یتساءلون . عن النبأ العظیم) 🔹🔹🔹 الَّذِي‌ هُمْ‌ فِيهِ‌ مُخْتَلِفُونَ‌ همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند! 🌱🌱🌱 ۱ - منکران معاد در عصر بعثت، درباره وضعیت انسان پس از مرگ، تحلیل هاى گوناگون و متناقضى ارائه مى کردند. (الذى هم فیه مختلفون) ۲ - اختلاف نظر کافران درباره معاد، دلیل نابه جا بودن موضع گیرى استهزاآمیز آنان است. (عمّ یتساءلون ... الذى هم فیه مختلفون) توصیف منکران معاد به کسانى که با هم اختلاف نظر دارند، اشاره به این است که نباید آنان درباره چیزى که خود درباره آن آراى گوناگون دارند، موضع انکارآمیز برگزینند; بلکه باید آن را محتمل دانسته و از استهزاى معتقدان به آن دست بردارند. ۳ - منکران معاد، در خوددارى از پذیرش آن بر هیچ شیوه و دستاوردى، اتفاق نظر ندارند. (الذى هم فیه مختلفون) اختلاف منکران معاد، ممکن است در انگیزه ها و روش ها باشد; به این که برخى با تردید و دسته اى با استبعاد، موضع گیرى مى کنند و جمعى عناد ورزیده و گروهى محال بودن آن را معتقداند. 🔹🔹🔹 کَلاَّ سَيَعْلَمُونَ‌ چنین نیست که آنها فکر می‌کنند، و بزودی می‌فهمند! 🌱🌱🌱 ۱ - معاد، حقیقتى انکارناپذیر و غیر قابل تشکیک و تردید (کلاّ) «کلاّ» براى ردع است و اندیشه یا گفتارى را که پیش از آن آمده، تخطئه مى کند، این کلمه در آیه شریفه بر ناروا بودن تشکیک و اختلاف درباره معاد دلالت دارد. ۲ - خداوند، منکران معاد را از شبهه افکنى و استهزا بر حذر ساخته است. (یتساءلون ... مختلفون . کلاّ سیعلمون) ۳ - منکران معاد، در قیامت به خطاى خود واقف شده و حقانیت معاد را درخواهند یافت. (کلاّ سیعلمون) ۴ - معاد و بر پایى جهان آخرت، نزدیک است. (کلاّ سیعلمون) ۵ - انکار معاد، زمینه ساز گرفتارى به عذاب الهى در آخرت است. (کلاّ سیعلمون) لحن تهدید گونه «کلاّ سیعلمون»، بیانگر مواجه شدن منکران معاد با مجازات الهى و عملى دیدن وعده هاى عذاب است. ۶ - جهان آخرت، جایگاه کشف حقایق و رفع اختلافات است. (مختلفون ... سیعلمون) ۷ - اعتراف برخى از مردم به حوادث بعد از مرگ، تنها با مشاهده آن امکان پذیر است. (کلاّ سیعلمون) سؤال در «یتسائلون» چنانچه به معناى استفهام حقیقى باشد جمله «کلاّ سیعلمون» به منزله پاسخ خواهد بود; یعنى، پاسخ این گونه پرسش ها مشکل این گروه از مردم را حل نمى کند; بلکه باید آن را مشاهده کنند تا به حقانیت آن اعتراف نمایند. 🌱🌱🌱