🕊 *تفسیر آیه ۱۱ سوره اعراف* 🕊 🍃 *وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ*🍃 *ترجمه :* 🍃 *و همانا ما شما را آفريديم، سپس به صورت بندى و چهره نگارى شما پرداختيم، آنگاه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه سجده كردند، جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود.*🍃 در آيه ى قبل، قدرت مادّى و سلطه ى انسان بر زمين مطرح بود، ولى در اين آيه به مقام معنوى انسان اشاره شده كه همه ى فرشتگان بر او سجده كرده اند. وقتى همه ى فرشتگان فرمانبردار خدايند و بر آدم سجده كردند، دريغ است كه انسان فرمان نبرد و براى خدا سجده نكند. همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى در اين آيه، دوبار همه ى انسان ها مخاطب قرار گرفته اند، «و لقد خلقناكم... صوّرناكم» امّا سجده براى *حضرت آدم(عليه السلام)* ذكر شده است، شايد اشاره به اين باشد كه همه ى انسان ها استعداد مسجود ملائكه شدن را دارند. از اين آيه تا ۱۴ آيه ى بعد، به داستان *حضرت آدم(عليه السلام)* مربوط مى شود. مردى يهودى از *حضرت على(عليه السلام)* سؤال كرد: خداوند به ملائكه فرمود بر آدم سجده كنند، آيا از پيامبر اسلام نيز چنين احترامى كرده است؟ حضرت فرمود: خداوند به *پيامبر(صلى الله عليه وآله)* فضيلتى بالاتر از اين داد، خداوند با آن عظمتى كه دارد همراه تمام فرشتگان، بر *محمّد(صلى الله عليه وآله)* صلوات مى فرستد و صلوات مؤمنين بر پيامبر را عبادت خود خوانده است. 📌 *پیام ها* 🌿 آفرينش انسان، در چند مرحله تحقّق يافته است. «ولقد خلقناكم ثمّ صوّرناكم» 🌿 سجده براى حضرت آدم بود، نه همه ى انسان ها. «قلنا للملائكة اسجدوا لآدم» و گرنه مى فرمود: «اسجدوا لكم» همان گونه كه فرمود: «خلقناكم ثمّ صوّرناكم» 🌿 در انسان، استعداد و لياقت رسيدن به مقامى است كه مسجود فرشتگان شود. «اُسجدوا لآدم» 🌿 سجده براى غير خدا، اگر بر اساس فرمان خدا باشد، شرك نيست. «قلنا... اُسجدوا لآدم» 🌿 ابليس، هم پايه ى فرشتگان بود و خطاب به فرشتگان، شامل او نيز مى شد. «فسجدوا الاّ ابليس» 🌿 سجده نكردن ابليس سهوى نبود، بلكه از روى علم و عمد بود. «الاّ ابليس لم يكن من السّاجدين» 🕊️🍃🕊️🍃🕊️