#نظریه_های_شخصیت
#نظریه_های_انسانگرا_اگزیستانسیال
#کارل_راجرز
✅ خود-شکوفایی/از دیدگاه راجرز
📋 راجرز، با ارائهٔ مفهوم تمایل به شکوفایی، می خواست بگوید که انگیزهٔ انسانها همیشه در مسیر خود - شناسی، و تقویت خود (نفس) است. تمایل به شکوفایی، از طریق فرآیند انگیزشی، به نام خود - شکوفایی نمود پیدا می کند.
🔰 هدف اصلی خود - شکوفایی این است که به فرد کمک شود تا نیاز اساسی خود به تقويت عزت نفس را ارضا کند. فرد، برای تقویت عزت نفس، باید، به طور دایم، در جهت رشد و تکامل شخصی حرکت کند. فرآیند خود - شکوفایی چهار ویژگی دارد.
🔰۱. نیاز به آزادی در تجربه و برخورد صادقانه با تجربه ها: راجرز اعتقاد داشت که فرایند خود - شکوفایی مخصوصاً زمانی امکانپذیر است که فرد از روی اراده بخواهد که کاملا آزاد باشد تا تجربه ها و هیجانات مختلفی را که در درون میدان پدیداری قرار دارند تجربه کند و با آنها برخورد صادقانه داشته باشد. برای مثال، جوانانی که مجبور نیستند دلايل انتخاب رشته خاصی را تحریف یا انکار کنند (مثلاً، برای دلخوشی اعضای خانواده و راضی شدن
آنها)، در موقعیت بهتری قرار دارند تا رشته ای را انتخاب کنند که به علایق و استعدادهای شخصی آنها اجازهٔ شکفته شدن می دهد. به این ترتیب، آزادی تجربی (آزادی برای تجربه کردن) منعکس کنندهٔ یک رویکرد صادقانه و منصفانه به رویدادهای زندگی است.
▪️۲. فرآیند مستمر خود - شکوفایی: خود - شکوفایی، فرآیندی مستمر است(ing-) زیرا فرد انگیزهٔ درونی دارد تا، به طور دایم، در جهت تقویت عزت نفس و رشد شخصی حرکت کند. همزمان با تجربهٔ تقویت عزت نفس و رشد شخصی، تمایل به بهتر شدن نیز وجود دارد. مثلاً، استادان خوب، هر اندازه هم که عالی باشند، باز هم به دنبال روشهایی میگردند که بهتر تدریس کنند.
🔰۳. تفاوتهای فردی در خود - شکوفایی : منحصربهفرد بودن در جستجوی خود - شکوفایی، نشان دهندهٔ باور راجرز به این واقعیت است که هر یک از ما، به شیوه ای که مخصوص خودمان است، به دنبال تقویت عزت نفس هستیم. مثلا، همهٔ دانشجویان می خواهند نمرات بهتری بیاورند. اما یکی به کلاسهای تقویت حافظه میرود، دیگری، بعد از کلاس، در راهرو یا در دفتر استاد، از وی سؤالاتی میپرسد، و سومی از وقت تفریح خود کم می کند تا ساعات بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهد.
🔰۴. «کلی» بودن خود - شکوفایی:
کلی بودن خود - شکوفایی به این معناست که مردم تمایل دارند، با یک تلاش هماهنگ، زمانی که به سمت تقویت عزت نفس پیش میروند، از کل تواناییهای خود استفاده کنند. مثلاً، برای موفق شدن در دانشگاه، دانشجویان باید تواناییهای شناختی (مثلا، درس خواندن برای امتحان)، تواناییهای غیر شناختی (مثلاً انگیزه برای اختصاص دادن وقت برای درس خواندن)، و تواناییهای فیزیکی (خواب تغذیه کردن و استراحت کافی داشتن برای سالم ماندن) را با هم هماهنگ کنند.
🔰 اگر یکی از ابعاد این تلاش هماهنگ از کار بیفتد (مثلا، فرد انگیزهٔ خود برای درس خواندن را از دست بدهد)، بر
پیشرفت فرد به سمت رشد شخصی تأثیر خواهد گذاشت.
🔰توجه داشته باشید که خود - شکوفایی(Self-actualizing) در نظریهٔ راجرز، با خود - شکوفایی(Self-actualization) در نظریهٔ مزلو، از لحاظ معنایی، یکی است، اما راجرز اولی را ترجیح می دهد. او، در توضیح عقیدهٔ خود، از فعلی ing دار در آخر کلمه استفاده می کند.
🔰 در انگلیسی، افعال ing دار فرآیندی را نشان می دهند که هنوز جریان دارد. به عقیدهٔ راجرز خود-شکوفایی پدیدهای است که همواره در حال انجام شدن است. اصطلاحself-actualization این معنی را القا میکند که خود-شکوفایی نهایی، پدیده ای است که، بعد از تحقق یافتن، کار به پایان میرسد.
🔰فرایند خود-شکوفایی، یکی از روشهایی است که افراد، منحصر به فرد بودن و اراده برای رشد شخصی را نشات میدهند. رشد موفقیتآمیز شخصیت نیز در دستیابی به خود-شکوفایی موثر واقع میشود. اکنون به بیان عقیده راجرز درباره رشد شخصیت میپردازیم.
حکیم ومشاورشما نکویی دانایی مهربانی زندگی راسپاس مشاوره تلفنی09141510039ساعت21تا23شب