۲ باسمه تعالی 3⃣ علمای دین از نظر وظیفه ی سیاسی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کس طبق شرایط شخصی و عمومی خود در مورد تکلیفش بازخواست می شود که حتی در مورد ائمه علیهم السلام هم صادق است. لذا با وجود اینکه بنی امیه بر سر کار بودند امیرالمومنین علیه السلام فقط قائل به جنگ بودند امام حسن علیه السلام صلح کردند و امام حسین علیه السلام زمانی صلح و زمانی قیام کردند همچنین عدم موضعگیری‌های صریح و تند، جابر بن یزید جعفی، محمد بن مسلم، زراره، ابابصیر و کثیری از شاگردان امام صادق در حالیکه هشام بن حکم و معلی بن خنیس برای دفاع از امامت در برابر ظلمهای بنی العباس شهید شدند و عدم اعتراض امام عصر و ائمه بعدی علیهم السلام به علمای ساکت در برابر فتنه های بنی العباس نشان می دهد از هر کسی طبق شرایط خودش در مسائل اجتماعی و سیاسی انتظار می رود تعریض به ملعون بودن مراجع و بزرگانی که به هر دلیل قدرت تشخیص تقابلِ فتنه گران ۸۸ با اصل دین را نداشتند و فکر می کردند مساله عاشورای ۸۸ به دلیل تقابل سیاسی با نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و فتنه گران عنادی با اصل دین و اباعبدالله علیه السلام ندارند و لذا موضع نگرفتند از قضاوتهای غلطی است که بعضی افراد دارای ضعف تحلیل و شناخت دارند فلیس من طلب الحق فاخطاه کمن طلب الباطل فوجده افرادی در زمان امیرالمومنین علیه السلام توان تشخیص حق و باطل را نداشتند و حضرت به آنها اذن داد به سرحدات بروند و با کفار مبارزه کنند و آنها را ملعون ندانست گرچه این افراد قاصرند ولی حکم به مقصر بودن موونه ی زیادی دارد که شواهدی ندارد به هر حال چطور این روایات را کنار روایات لزوم اظهار علم هنگام بدعت نمی بینیم نمی دانم بگذریم که فتنه ۸۸ براندازی بود نه بدعت و شرایط و روش تقابل با فتنه و بدعت با براندازی تفاوت دارد به هر حال این نحو قضاوتهای قاطع بی دقت و توهین به علمای صالح دنیا گریز که عمری با زهد به پرورش فقها و اصولیون اشتغال داشته اند و حلقه واسط پرورش فقها هستند اشتباه بزرگی است و البته بنده هم نافی کوتاهی بعضی علما در قبال حوادث فتنه آمیز جمهوری اسلامی، نیستم ولی با یک قضاوت تند و ناقص هم مخالفم و این را درست نمی دانم که همه امور را با نظام تحلیل شخصی و اطلاعات ناقص خود تحلیل کنیم نقد ۱ را اینجا بخوانید https://eitaa.com/salmanraoofi/6765 @salmanraoofi