✴️تحلیلی بر واردات خودرو 🔰متقاضیان خودروهای وارداتی از چهارشنبه ۱۹ مهر می‌توانند در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کنند. اما به گمان من این گونه واردات، اهداف سیاست گذار را محقق نخواهد کرد و نفع آن بیشتر برای طبقه سرمایه دار خواهد بود. ✴️در قیمت نهایی خودرو ، مسائل فنی این حوزه مثل انحصار، بهره وری، دانش بنیان بودن و.... بالاخص افزایش نرخ مواد اولیه( دلاری بودن نهاده های اولیه) تاثیرات بسزایی دارد. اما در شرایط فعلی، عامل اصلی آشوب در بازار خودرو، این مسائل نیستند، هر چند تاثیر محسوسی در این صنعت دارند. 🔺تولید خودرو با وجود همه مشکلات فنی که در بالا عنوان شد، در سال گذشته ۱/۸برابر و در سال اخیر نیز نسبت به سال۱۴۰۰، احتمالا بیش از دو برابر خواهد شد. با این وجود، اگر چه قیمت خودرو ثبات نسبی یافته، اما روند کلی قیمت ها در بازار خودرو، افزایشی خواهد بود. 🔺مشکل فعلی و مهمتر بازار خودرو، در عرضه و تولید نیست، بلکه در شکل گیری تقاضای کاذب در بازار است. تقاضایی که جنبه سفته بازی و سوداگری دارد و در نتیجه یِ تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای ایجاد شده است. 🔸بنابراین اشتباه است اگر تصور کنیم که فقط با افزایش تولید بیشتر یا واردات به شکل فعلی، می توان تلاطم ها در بازار را کنترل کرد. 🔸واردات با کمیت و کیفیت فعلی، اگرچه به صورت مقطعی بتواند آرامشی به بازار تزریق کند، اما اولا رافع تقاضای کاذب نیست، ثانیا با توجه به تعرفه و قیمت تمام شده محصولات وارداتی، منافع طبقات متوسط و پایبن جامعه را نمی تواند تامین کند( چون قدرت خرید آن را ندارند) و به نفع طبقات بالای جامعه خواهد بود. و ثالثا بار تامین ارز آن متوجه کل مردم خواهد شد!. 🔸بخش عمده ای از تلاش دولت در کنترل قیمت خودرو، باید متوجه بخش توزیع صنعت خودرو و کنترل تقاضای کاذب باشد. از طریق رصد رفتار بنگاه های خودرویی و سوداگران و نظارت بر معاملات آنها ، یا جلوگیری از رانت و امتیازات ویژه، بخصوص آن امتیازاتی که با رانت به نمایندگی های خودرویی تعلق می گیرد. همچنین ایجاد سازوکاری( مثل مالیات بر عایدی سرمایه) که داشتن چند خودرو در یک خانواده یا معاملات متعدد را هزینهمند سازد. 🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است : 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/majmaehadianbasir