قرآن و عترت: نکته هایی از قرآن کریم صفحه 462 💐ظلم به فكر و فرهنگ جامعه، بدترین ظلم‌هاست. «فمن اظلم ممّن كذَب على اللّه» 💐 مبلّغ دین، آن گاه مورد ستایش است كه خود نیز به آن چه مى‌گوید عمل كند. «جاء بالصّدق و صدّق به» 💐 یكى از نشانه‌هاى متّقین، تبلیغ پیام الهى است. «جاء بالصدق... متّقون» 💐 الطاف الهى در بهشت محدودیّت ندارد. «لهم ما یشاؤن» 💐 از لطف الهى همین بس كه بدترین گناهان را مى‌پوشاند و به نحو احسن پاداش مى‌دهد. «یكفر اللّه عنهم اسوأ - یجزیهم اجرهم باحسن» 💐وظیفه‌ى ما در هر شرایطى بندگى خداست. در حدیث مى‌خوانیم: «مَن أصبح و همومه هَمٌّ واحد، كفاه اللّه هموم الدنیا والآخرة»( تفسیر روح البیان) كسى كه همه‌ى تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواسته‌هاى دنیا و آخرتش را برآورده مى‌كند. 💐 اگر انسان بنده‌ى خدا شد، بیمه مى‌شود و خداوند امور او را كفایت و كفالت مى‌كند. «ألیس اللّه بكاف عبده» 💐 ابزار كافران، ایجاد محیط رعب و وحشت است. «یخوفونك بالّذین من دونه» 💐 از كمى تعداد و امكانات نترسید، از این بترسید كه از مدار بندگى خدا بیرون روید، كه اگر بنده‌ى او باشید هیچ قدرتى شما را نمى‌شكند. «فما له من مضل» 💐 كسى لایق پرستش است كه قدرتِ رساندن سود و دفع زیان را داشته باشد. «هل هنّ كاشفات - هل هنّ مُمسِكات» 💐 دفع ضرر مهم‌تر از جلب منفعت است. («كاشفات ضُرّ» قبل از «مُمسِكات رحمته» آمده است). 💐 توكّل تنها بر خداوند جایز است. (كلمه‌ى «علیه» قبل از «یتوكّل» آمده كه بیانگر انحصار است). 💐 رهبر باید در عین محبت برخورد قاطع داشته باشد. («یا قومِ» نشانه محبت و «سوف تعلمون» نشانه قاطعیّت است). 💐ایمان و توكّل بر خداوند پشتوانه موضع‌گیرى در برابر دشمنان است. «حسبى اللّه علیه یتوكّل... سوف تعلمون» 💐 هر كس در گرو كار خویش است. «اعملوا - انى عامل» 💐 رهبران الهى ذره‌اى عقب نشینى نداشتند و كفّار را از سازش مأیوس مى‌كردند. «انّى عامل» نکته هایی از قرآن کریم صفحه 463 🌾 هدایت واقعى و كامل تنها در سایه كتاب آسمانى است. «انا انزلنا علیك الكتاب... فمن اهتدى‌» 🌾 اگر بدانیم كه هر شب جان مى‌دهیم، از غرور و غفلت و گناه فاصله مى‌گیریم. «و الّتى لم تمت فى منامها» 🌾 خواب و بیدارى براى همه‌ى انسان‌هاست، ولى تنها اهل فكر از آن درس مى‌گیرند. «لآیات لقوم یتفكّرون» 🌾ذكر خدا كه مایه‌ى آرامش دل‌هاست، براى گروهى مایه‌ى آزار و اذیّت است. «اشمأزّت» 🌾مبلّغان دین و رهبران الهى كه در برابر كفّار سرسخت قرار مى‌گیرند، باید همواره با یاد خدا از او استمداد بگیرند. «قل الّلهم» 🌾 مردم با همه‌ى اختلافاتى كه دارند بنده‌ى او هستند. «عبادك فیما كانوا فیه یختلفون» 🌾 در قیامت، براى مؤمنان سحرخیز پاداش‌هایى ظاهر خواهد شد كه اَحَدى بر آن آگاه نیست، «فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرّة اعین»(سجده، 17) و براى ستمكاران نیز مسایلى ظاهر مى‌شود كه هرگز فكرش را نمى‌كردند. «و بدا لهم من اللّه مالم یكونوا یحتسبون» و در آن روز به انسان گفته مى‌شود: تو غافل بودى و امروز پرده را برداشته‌ایم و تیزبین شده‌اى.(ق، 22) 🌾 در قیامت هیچ كس صاحب مال و ثروتى براى نجات خود نیست. «لو» 🌾در دادگاه الهى، هیچ چیز مانع محكومیّت مجرمان نیست. «تحكم بین عبادك - لو انّ للّذین ظلموا...» 💠رعایت حق الناس شیخ مرتضی زاهد (ره) : در قدیم و تا زمانی که هنوز لوله‌کشی‌های آب به خانه‌ها نیامده بود، درهر خانه‌ای آب انبار و حوضچه‌ای برای ذخیره آب وجود داشت. این آب انبارها هر چند وقت یک بار توسط مأموری معروف به «میرآب» پر می‌شد. میرآب با سرازیر کردن و هدایت آب در جوی‌های خیابان‌ها و کوچه‌ها، آب را به خانه‌های مردم می‌رساند. یک شب یکی از همین میرآب‌ها، آب را به سوی محله حمام گلشن و کوچه آقا شیخ مرتضی زاهد سرازیر می‌کند. او می‌بایست به ترتیب و به نوبت، حوض و آب‌انبارهای خانه‌های این کوچه را پر می‌کرد و خانه آقا شیخ مرتضی نیز بعد از چند خانه نوبتش می‌شد، اما آن شب آن آقای میرآب، در همان ابتدای آب‌رسانی متوجه می‌شود که درخانه آقا شیخ مرتضی، خبری از آب نیست و حوض منزل به طورکامل خالی شده است، بنابراین او به احترام آقا شیخ مرتضی، بدون رعایت نوبت، آب را به سوی خانه ایشان سرازیر می‌کند و حوض خانه ایشان را پر از آب می‌کند. آن شب آقا شیخ مرتضی به این مطلب آگاهی پیدا می‌کند. حاج محمد علی اخوان می‌گفت: آن شب دیدم در می‌زنند؛ صدایی از پشت در بلند شده بود و می‌گفت: « حاج محمد حسن آقا! حاج محمد حسن آقا! در را باز کنید.» آن صدا، صدای آقا شیخ مرتضی زاهد بود. ما رفتیم در را باز کردیم و ایشان با آن قد خمیده‌اش به داخل خانه آمد. آقا شیخ مرتضی به پدرمان گفت: «آقای حاج محمد حسن آقا! این آقای میرآب امشب لطف کرده است و بی‌نوبت، ابتدا آب را به خانه ما آورده است و من ا