رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟!
🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراطها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین میشود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود.
🔹 اما در پاساژها و سیتیسنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرفگرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازههای با کاربریها و اجناس مختلف) احداث میشوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرفگرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرفگرایی، از مهمترین شاخصههای اقتصاد سرمایهداری است؛ اقتصادی که هدف نهاییاش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است.
@baladetayyeb
#کلانشهرمصرفگرا
#مالهایدارالفساد
#قیام_علیه_ظلم_و_تبعیض