♦️فاصله فکری و رفتاری ما با امام باقر «علیه السلام» نسبت به کسانی که همانند ما نمی اندیشند!
🔻 زرارة نقل مى كند كه: «با برادرم حمران- يا برادر ديگرم بكير- بر امام باقر (ع) وارد شديم؛
🔻من به امام گفتم :
ما افراد را با شاقول اندازه مى گيريم، هر كس مانند ما شيعه باشد، خواه از اولاد على و خواه از غير آنها، با او پيوند دوستى (به عنوان يك مسلمان و اهل نجات) برقرار مى كنيم
و هر كس با عقيده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان يك گمراه و اهل هلاك) تبرّى مى جوييم.»
🔻امام علیه السلام فرمود:
«اى زرارة! سخن خدا از سخن تو راستتر است؛ اگر آنچه تو مى گويى درست باشد،
پس سخن خدا آنجا كه مى فرمايد:
«إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ. وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» (نساء: 98)
كجا رفت؟!
پس «المرجون لامر اللّه »(توبه:106 )چه شد؟!
آنها كه خدا درباره آنها مى فرمايد:
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»(توبه: 102) كجا رفتند؟!
«اصحاب الاعراف» چه شدند؟!
«الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(توبه: 60) چه كسانى هستند و كجايند؟!»
🔻اگر كسى در رواياتى كه از ائمه اطهار (عليهم السلام) رسيده است كه بيشترين آنها در «كتاب الحجّة» كافى و «كتاب الايمان و الكفر» كافى گرد آمده است دقت كند مى يابد كه :
ائمه (عليهم السلام) تكيه شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى آيد از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و عناد بورزد، و يا لااقل در شرايطى باشد كه مىبايست تحقيق و جستجو كند و نكند؛
🔻اما افرادى كه ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در شرايطى بسر مى برند كه مصداق منكر و يا مقصّر در تحقيق و جستجو به شمار نمى روند، آنها در رديف منكران و مخالفان نيستند،
🔻آنها از «مستضعفين»( يعنى بيچارگان و دست نارسان )
و «مرجون لامر اللّه» ( يعنى كسانى كه درباره آنها بايد گفت كار اينها با خداست، خداوند خودش به نحوى كه حكمت و رحمتش ايجاب مى كند عمل خواهد كرد.)
به شمار مى روند؛
🔻از روايات استفاده مى شود كه ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى دانند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج1 ؛ ص323-322-با تلخیص و ویرایش -
—————————
🇮🇷
مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷
سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷
سنگر سردار دلها🇮🇷