🔸به مناسبت روز نزول آیه ولایت و روز مباهله
🔻آيه كريمه:
«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
(ولى تان خداست و فرستاده اش و آنان كه ايمان آورده اند كه نماز را بپا مى دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى كنند)
به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته است.
طبرى روايات متعدّدى را دراينباره نقل مى كند و
زمخشرى كه از اكابر علماى اهل تسنّن است به طور جزم مى گويد:
«اين آيه در شأن على نازل شده است
و سرّ اينكه لفظ جمع آمده با اينكه مورد نزول آن يك مرد بيش نبوده اين است كه:
مردم را به اينچنين فعلى ترغيب كند و بيان دارد كه مؤمنان بايد اينچنين سيرت و سجيّه اى را كسب كنند
و اينچنين بر خير و احسان و دستگيرى از فقيران ساعى و حريص باشند
و حتّى با نمازى نيز تأخير نيندازند
(يعنى با اينكه در نمازند و موضوع زكات پيدا مى شود تأخير نكرده و در حال نماز انجام وظيفه مى كنند)»
( الكشّاف (چاپ مصر، سال 1373)، ج 1/ ص505 )
فخر رازى نيز كه همچون
زمخشرى از اكابر اهل سنّت و جماعت است مى گويد:
«اين آيه در شأن على نازل گشته و علما نيز اتّفاق كرده اند كه اداى زكات در حال ركوع واقع نشده جز از على.»
(التّفسير الكبير (طبع مصر، سال 1357)، ج 12/ ص 30 )
منتها در معناى «ولى» مناقشاتى دارد.
🔻علىّ بن حمّاد عدوى بصرى بغدادى معروف به ابن حمّاد، از اكابر شعراى اماميّه در قرن چهارم هجرى است، در اشعار ذيل به اين معنى اشاره مى كند:
قرن الإله ولائه بولائه
ممّا تزكّى و هو حان يركع
سمّاه ربّ العرش نفس محمّد
يوم البهال و ذاك ما لا يدفع
🔸خداوند ولاء على را با ولاء خودش، در اثر اينكه على در حال ركوع زكات بخشيد، مقرون ساخت.
🔹پروردگار عرش، على را در روز مباهله «جان محمّد» خواند و اين حقيقتى غير قابل انكار است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ولاءها و ولايتها)، ج3، ص: 269-268-
—————————
🇮🇷
مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷
سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷
سنگر سردار دلها 🇮🇷