🔸به مناسبت روز نزول آیه ولایت و روز مباهله 🔻آيه كريمه: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (ولى ‏تان خداست و فرستاده ‏اش و آنان كه ايمان آورده ‏اند كه نماز را بپا مى ‏دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى ‏كنند) به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته است. طبرى روايات متعدّدى را دراين‏باره نقل مى ‏كند و زمخشرى كه از اكابر علماى اهل تسنّن است به طور جزم مى ‏گويد: «اين آيه در شأن على نازل شده است و سرّ اينكه لفظ جمع آمده با اينكه مورد نزول آن يك مرد بيش نبوده اين است كه: مردم را به اين‏چنين فعلى ترغيب كند و بيان دارد كه مؤمنان بايد اين‏چنين سيرت و سجيّه ‏اى را كسب كنند و اين‏چنين بر خير و احسان و دستگيرى از فقيران ساعى و حريص باشند و حتّى با نمازى نيز تأخير نيندازند (يعنى با اينكه در نمازند و موضوع زكات پيدا مى ‏شود تأخير نكرده و در حال نماز انجام وظيفه مى ‏كنند)» ( الكشّاف (چاپ مصر، سال 1373)، ج 1/ ص505 ) فخر رازى نيز كه همچون زمخشرى از اكابر اهل سنّت و جماعت است مى ‏گويد: «اين آيه در شأن على نازل گشته و علما نيز اتّفاق كرده ‏اند كه اداى زكات در حال ركوع واقع نشده جز از على.» (التّفسير الكبير (طبع مصر، سال 1357)، ج 12/ ص 30 ) منتها در معناى «ولى» مناقشاتى دارد. 🔻علىّ بن حمّاد عدوى بصرى بغدادى معروف به ابن حمّاد، از اكابر شعراى اماميّه در قرن چهارم هجرى است، در اشعار ذيل به اين معنى اشاره مى ‏كند: قرن الإله ولائه بولائه‏ ممّا تزكّى و هو حان يركع‏ سمّاه ربّ العرش نفس محمّد يوم البهال و ذاك ما لا يدفع‏ 🔸خداوند ولاء على را با ولاء خودش، در اثر اينكه على در حال ركوع زكات بخشيد، مقرون ساخت. 🔹پروردگار عرش، على را در روز مباهله‏ «جان محمّد» خواند و اين حقيقتى غير قابل انكار است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ولاءها و ولايتها)، ج‏3، ص: 269-268- —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷