📜نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۲)
🔸اختصاصی سرائر
🔻آیت الله نوری همدانی:
🔹انتخاب نخستين روز فروردين به عنوان عيد نوروز از خوش ذوقي ايراني هاست. شروع فصل بهار و موسم بالندگي و نشاط طبيعت را ايرانيها براي خود مبدأ سال انتخاب كرده اند تا قوه تدبير و انديشه در خلقت جهان را هميشه تكرار كنند. با دقت در تغييرات طبيعت ميتوان به قدرت و حكمت آفريدگار الهي پي برد. تغييرات طبيعت و نو شدن فصل از مصاديق بارز براي تدبير و انديشيدن در عظمت پروردگار است. گردش زمين به دور خورشيد و پيدايش شب و روز ، فصول چهارگانه و هزاران پديده طبيعي مسائلي هستند كه بايد در مورد نحوه آفرينش در آنها تدبر و تامل كرد.(فردانیوز)
🔻آیت الله صانعی:
🔹اسلام دین صلح و دوستی میان انسانها و حفظ حقوق آنها با هر گرایش و مرامی است. اسلام آداب و رسوم، و سنّتها را تا زمانی که با آموزههای الهی در تعارض نبوده و موجب اضرار به دیگران نباشد، نه تنها منع نکرده بلکه در برخی موارد با توجه به آثار و محتوای فرهنگی ـ اجتماعی آن مانند : صله رحم و دید و بازدید، اظهار محبت به همنوع و ارتباط عاطفی میان آنها را ؛ تشویق و ترغیب کرده و آدابی را برای بهتر برگزاری آن، مورد سفارش قرار داده؛ چنانچه دعای تحویل سال ( یا مُقلّب القلوب و الابصار ... ) در کتابهای ادعیه ذکر شده است. از امام صادق (ع) نقل شده: « چون نوروز فرا رسید، غسل کن و پاکیزه ترین لباسهایت را به تن کرده، خود را با خوشبوترین عطرها عطرآگین نما ! و آن روز را روزه بدار ». (وسائل الشیعة، ج7، ابواب الصوم المندوب، باب24، ح1). صاحب جواهر از فقهای نامدار قرن13 هجری، در مقام اهمیت نوروز میگوید : علاوه بر رخدادهای مهمی که در این روز به وقوع پیوست؛ حوادث عظیمی چون احتمال ظهور حضرت قائم (عج)، و نزول برکت در این روز رُخ میدهد ... ، غسل نوروز میان عالمان متاخر مشهور است و مخالفی بر آن نیافتم ». (جواهر، ج5، ص 41) واما؛ دیدوبازدید و صلهرحم، احترام به یکدیگر، لطف و محبت و علاقه، اظهار سرور و شادمانی، هدیه و عیدی دادن به انسانها، به ویژه کودکان و خویشاوندان، آن هم در عید نوروز؛ از اهمیت خاصی در ایجاد روابط اجتماعی ـ عاطفی برخوردار است.(سایت معظم له)
🔻آیت الله مظاهری:
🔹عید نوروز یک عید ملّی است و همین مقدار که نهی از آن نشده، امضاست و ما میتوانیم عید بگیریم به نام عید ملی و اشکالی هم ندارد. مرحوم محدث قمی در مفاتیح سر و سامان شرعی به این عید میدهند، که علاوه بر اینکه عید ملی است، اسلام آن را امضا کرده است و عید شرعی نیز هست. مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق«سلاماللهعلیه» نقل میکنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو میپوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» در عید فطر به نام عید آمده: «أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» و در اینجا اینطور آمده که خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. روایت گرچه در مفاتیح مرسل است، اما مرسل هم نیست. بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند از نظر سند و ما معلی بن خنیس را در رجالی که نوشتیم توثیق کردیم. لذا روایت هم معتبر است. اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادلۀ سنن، روز عید نوروز را عید میکند. لذا بر روی هم میتوانیم بگوییم که روز عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است.(شفقنا)
🔸نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (1):
https://eitaa.com/saraeer/442
@saraeer