علی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتی مِن ربی. مقام و منزلت علی نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است
۲۷- علی منّی بمنزلة رأسی من بدنی. علی نسبت به من به منزله سر نسبت به بدن است
۲۸- لو اجتمع الناس علی حبّ علی بن ابی طالب لما خلق الله النار. اگر مردم بر دوستی علی متفق میشدند، خداوند آتش را نمی آفرید
۲۹- لمبارزة علی بن ابیطالب لعمرو بن عبدود یوم الخندق افضل من اعمال امتی الی یوم القیامة. مبارزه علی بن ابیطالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از کارهای تمام امتم تا روز قیامت است
۳۰- فَإِنّی أمَرتُ بِسَدِّ هذِهِ الأَبوابِ إلّا بابَ عَلِی، وقالَ فیهِ قائِلُکم، وإنّی وَاللّهِ ما سَدَدتُ شَیئا ولا فَتَحتُهُ! ولکنّی امِرتُ بِشَیءٍ فَاتَّبَعتُهُ. من فرمان به بستن درها، جز درِ [خانه] على، دادم. کسانى از بین شما حرف هایى زدند. به خدا سوگند، من درى را نبستم و یا باز نکردم؛ بلکه به چیزى فرمان داده شدم و آن را اجرا کردم
۳۱- لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ، (وَ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ)یَفَتَحَ اللَّهُ عَلَى یدیه لیس بفَرَّار. همانا فردا این رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسول، را دوست دارد (و خدا و رسول هم، او را دوست دارند)، خدا خیبر را به دست او میگشاید، او هرگز نمیگریزد
۳۲- لَو أَنَّ الغِياضَ أَقلامٌ و البَحْرَ مِدادٌ و الجِنَّ حُسّابٌ و الإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ عليِّ بن ابيطالب. اگر درختان قلم شوند و دریا مرکب شود و جنیان حساب گر شوند و انسانها نویسنده شوند، نمیتوانند فضائل علی را جمع کنند
۳۳- لَو أنَّ السَمواتِ وَالأرضَ وُضِعَت في کفّة ميزانٍ وَ وُضِعَ ايمانُ عَليٍّ في کفَّةِ ميزانٍ لَرُجِّحَ ايمانُ عَلِيٍّ عَلَی السّموات وَالأرض. اگر آسمانها و زمین در کفه ای و ایمان علی در کفه ای دیگر قرار داده شود، ایمان علی بر آسمانها و زمین سنگینی میکند
۳۴- يا عمّار! اِنْ رَأَيتَ علياً قَد سَلَکَ وادياً و سَلَکَ الناسُ وادياً غيرَهُ فَاسلُکْ مَعَ عَلِيٍّ وَ دَعِ الناسَ. ای عمار اگر دیدی علی از راهی و مردم از راهی دیگر میروند، با علی برو و مردم را رها کن
۳۵- ذکر علی عبادة. یاد علی عبادت است
۳۶- انت منّی بمنزلة هارون من موسی إلّا أنّه لا نبیّ بعدی. تو نسبت به من مثل هارون نسبت به موسایی جز اینکه بعد از من پیامبری نیست
۳۷- اول ثلمة فی الاسلام مخالفة علی. اولین شکاف در اسلام، مخالفت با علیست
۳۸- تو به عیسى بن مریم شبیه هستی، و اگر ترس از این نبود که گروه هایى از امّتم در باره تو همان را بگویند که مسیحیان درباره عیسى گفتند، در باره تو چیزهایى میگفتم که از میان مردم عبور نکنى مگر آن که خاک پایت را براى تبرّک بردارند
۳۹- براى برادرم علی بن ابى طالب عليه السلام فضيلتهاى بی شماريست هر كس يكى از آنها را نقل كند و اقرار هم به آن فضيلت داشته باشد خداوند گناهان گذشته و آينده ى او را بيامرزد و هر كس فضيلتى را از او بنويسد تا آنگاه كه آن نوشته باقى باشد فرشتگان برايش طلب آمرزش كنند و هر كس فضيلتى از آنها را گوش دهد خداوند گناهانى را كه بوسيله گوش انجام داده بيامرزد و هر كس به فضيلتى از فضائل او نگاه كند گناهانى كه به وسيله چشم انجام داده آمرزيده شود
۴۰- دوستى على عبادت است، خدا ايمان بنده اى را نمیپذيرد مگر به وسيله دوستى على و دورى از دشمنان او
۴۱- اللّهم لا تمتنی حتّی ترینی علیا. خدایا مرگ مرا نرسان تا علی را ببینم
۴۲- يا علي! إنّ شيعتَکَ عَلي منابِرَ مِن نورٍ مُبيَضَّةً وَجوهُهُم حَوْلي، أَشفَعُ لَهُم وَ يکُوُنونَ فيالجّنةِ جيراني. ای علی شیعیان تو بر منبرهایی از نورند که صورتهایشان سفید است و اطراف منند، برایشان شفاعت میکنم و در بهشت همسایگان من هستند
۴۳- قُسِّمتِ الحِکمةُ عَشَرةَ أجزاءٍ أُعْطِيَ عَلِيٌّ تِسَعةَ أَجزاءٍ وَالنّاسُ جُزءً واحداً. حکمت ده جزء است که به علی نه جزء و به مردم یک جزء داده شده
۴۴- من أراد أن ينظر إلى إسرافيل في هيبته، و إلى ميكائيل في رتبته، و إلى جبرائيل في جلالته، و إلى آدم في سلمه، و إلى نوح في حسنه، و إلى إبراهيم في خلّته، و إلى يعقوب في حزنه، و إلى يوسف في جماله و إلى موسى في مناجاته، و إلى أيّوب في صبره، و إلى يحيى في زهده، و إلى عيسى في سنته، و إلى يونس في ورعه، و إلى محمّد في جسمه وخلقه فلينظر إلى علي، فإنّ فيه تسعين خصلة من خصال الأنبياء، جمعها الله فيه ولن تجمع في أحد غيره. ينابيع الموده: 2 / 306، حديث 874 با اندكى تفاوت مودّة القربى: 26، الفردوس، ديلمى: 2 / 191، حديث 2952 به نقل از سلمان
۴۵- إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبداً. من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها میگذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو