RM-برجسته سازی 26927.pdf
حجم: 1.34M
گزارش واحد پژوهش خبری صدا وسیما با موضوع «برجسته سازی در اخبار تلویزیونی»: نقش وسایل ارتباط جمعی در ایجاد تغییرات سازنده اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. رسانه‌ ها می‌توانند با برجسته کردن موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی سبب افزایش آگاهی عمومی شود و گاه با برجسته‌سازی و تکرار اخباری که تنها بخشی از واقعیت را در خود دارد و نیمه پنهانش از نظرها محو است، افکار عمومی را مهندسی کند و به مسائل و موضوعات دیگر اصلاً توجه نکند،گویی غیر از روایت مورد اشاره، هیچ واقعة دیگری که به سرنوشت ما مربوط باشد وجود نداشته و ندارد. رسانه ها می توانند اتفاق کم اهمیتی را چنان پررنگ و مهم جلوه دهد که همه گیر شود و یا گاهی اتفاقی مهم را در سایه ای از ابهام و کم اهمیت مطرح کند تا خیلی زود به فراموشی سپرده شود. برجسته سازی خبرها یکی از شیوه های خبری است که در مورد بعضی از اتفاقات رقم می خورد. برجسته سازی گاهی درست و گاهی هم به اشتباه شکل می گیرد. اما اتفاقی که در برجسته سازی حتماً رخ می دهد مهم جلوه دادن و جلب توجهی است که برای مخاطب ایجاد می شود و او را نسبت به یک موضوع حساس می کند.