ادامه از پست قبلی منتقدان طرح بر اين باورند كه اين طرح و برخوردهای گشت ارشاد با شماری از زنان كم حجاب، مسئولان مربوطه را به دوگانگی در قبال زنان متهم می‌كند چون همين زنان كم حجاب در بزنگاه‌های سياسی همچون انتخابات و راهپيمايی‌ها محل توجه برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما قرار می‌گيرند و نگاه نظام به آنها حمايتی است. منتقدان تاكيد می‌كنند كه حتی مقام معظم رهبری هم در سفر سال 91 شان به خراسان شمالي در مواجهه با زنان بدحجاب، خواستار جلوگيری از نفرت پراكنی و تخريب شخصيت ميان زنان شدند. در اینجا کمی مغالطه صورت می‌گیرد. همانطور که گفتم ما در موضوع عدم رعایت حجاب شرعی در جامعه با چند دسته مواجه‌ایم. دسته اول خانم‌هایی که شل حجاب هستند. یعنی حجابشان شرعی نیست اما حضور اجتماعی آنها شکل زننده‌ و همراه با بی‌حیایی ندارد. دسته دوم خانم‌هایی که بدحجابی‌شان به شکل زننده‌ای است و حضور اجتماعی آنها کاملا متفاوت با اکثریت زنان جامعه است و دسته سوم خانم‌هایی که با برنامه بی‌حجابند و اساسا در این رفتار خود، غرض و مرض دارند. بله وقتی ما در راهپیمایی‌های سياسی یا مراسم‌های مذهبی با خانم‌های دسته اول مواجه می‌شویم که حجاب شرعی ندارند، از آنها استقبال می‌کنیم و در برخورد رسانه‌ای خود هم به شکل تبعیض‌آمیز با آنها برخورد نمی‌کنیم بلکه آنها را از خودمان می‌دانیم چون امید داریم که حضور آنها در این اجتماعات در گام‌های بعدی ان شالله حضوری با حجاب بهتری خواهد شد. مصداق آنچه رهبر انقلاب فرمودند شامل اين دسته از خانم‌ها بود. اکثریت جامعه زنان را هم همین خانم‌ها باضافه خانم‌های محجبه تشکیل می‌دهند. اما در خصوص خانم‌های دسته دوم و سوم به هیچ وجه مقصود رهبر معظم انقلاب اینها نبوده. طبعا از شکل حضور این دو دسته در مجامع عمومی مثل مراسمات مذهبی یا سیاسی نه تنها استقبال نمی‌شود، بلکه مثل مواقع دیگر در صورت حضور در مناسبت‌های ملی یا مذهبی به آنها تذکر هم داده می‌شود. شما یک مورد نشان دهید که در مراسم‌های مذهبی یا ملی مثل ادعیه‌ها، راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها خانم‌های بدحجاب زننده و یا بی‌حجاب حضور یافته باشند و به آنها تذکر داده نشود یا در رسانه‌ها از این شکل حضور به عنوان یک ارزش یاد کنند و به آن افتخار کنند. اتفاقا وظیفه اصلی گشت ارشاد برخورد با همین دسته دوم و سوم است و اساسا گشت ارشاد با دسته اول نباید کاری کاری داشته باشد و حتما هم کاری ندارد. البته با آن دو دسته هم باید با رعایت اصول اخلاقی و قانونی برخورد صورت بگیرد. بحث ديگری كه در لوای اجرای اين طرح در روزهای اخير مطرح می‌شود اين است كه در شرايط فعلی كه كشور نيازمند ترميم اعتماد عمومی است، بايد اقداماتی در جهت تقويت اعتماد عمومی صورت بگيرد و حواشی اجرای اين طرح ممكن است به اين مهم خدشه وارد كند، نظر شما در اين باره چيست؟ یکی از اهداف رسانه‌های بیگانه و مزدورانی مثل مصی پولی‌نژاد همین است که‌ با تحریک یک دسته، مردم را در برابر هم قرار دهند. از این منظر که نگاه کنیم، برخی اقدامات ما یا دستگاه‌های مسئول، می‌تواند بازی در زمین دشمن باشد که باید در نوع اظهارنظرها و ابلاغیه‌ها دقت کنند. از طرفی دیگر اتفاقا با توجه به‌ دینداری اکثریت جامعه ایران، حتی همان خانم‌هایی که حجابشان شرعی نیست و از دسته اول هستند، اکثریت جامعه خواستار اجرای این طرح و برخورد با هنجارشکنان(یعنی دسته دوم و سوم از خانم‌هایی که ذکر کردم) هستند. اجرای درست اين طرح سیب تقویت اعتماد عمومي خواهد بود. نقش ضابطان و ماموران اجراي اين طرح را چگونه می‌بينيد و بايدها و نبايدهای ماموران گشت ارشاد در اين مسير چه بايد باشد؟ به نظرم مهمترین مسأله این است که متولیان و سیاستگذاران و مجریان در تفکیک سه دسته از خانم‌هایی که مصداق عدم رعایت حجاب هستند، درست عمل کنند و الا این طرح محکوم به شکست خواهد بود و القای رودرویی مردم و شقه کردن جامعه را خواهد داشت. کمترین ویژگی ظابطان و ماموران اجرای اين طرح هم رعایت ادب و اخلاق اسلامی در مواجه با قانون‌شکنان است خصوصا که طرف مقابل آنها با برنامه و پیوست رسانه‌ای به این شکل حضور پیدا می‌کند. نباید اجازه دهیم تقابل چادری در مقابل غیرچادری شکل بگیرد. چادر حجاب کاملی است ولی تنها شکل حجاب شرعی نیست. به نظرم خانم‌هایی که به عنوان ضابط در این گشت‌ها حضور دارند، الزاما نباید فقط چادری باشند تا دوگانه چادری و غیرچادری شکل بگیرد. چه اشکالی دارد که در میان مأمورین و ضابطین خانم، علاوه بر پوشش چادری، خانم‌هایی با حجاب کامل و مانتو هم حضور داشته باشند. 🔺صفحات حمید رسایی در فضای مجازی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee