🚨 انگیزه‌ها، اهداف و پیامدهای لغو روادید میان جمهوری آذربایجان و آلبانی و تأثیر این اقدام بر روابط جمهوری آذربایجان با ایران! 🔻 بدون نیاز به تکرار بدیهیاتی مانند اینکه لغو روادید با هر کشوری، از حقوق حاکمیتی هر دولتی است و جمهوری آذربایجان و آلبانی نیز به‌عنوان دو واحد سیاسی ظاهراً مستقل می‌توانند روادید میان دو کشور را لغو کنند، کاملاً بدیهی و روشن است که لغو روادید میان آلبانی و جمهوری آذربایجانی با هدف اعلام شده‌اش مبنی بر گسترش مراودات انسانی میان این دو کشور انطباقی ندارد. واکنش‌های مردمی به این اقدام و نظرهایی که خوانندگان آذری سایت‌های اینترنتی در زیر خبر لغو روادید میان جمهوری آذربایجان و آلبانی نیز نوشته‌اند، این واقعیت را نشان می‌دهد که لغو روادید میان دو کشور ارتباطی با خواسته‌های مردم آلبانی و جمهوری آذربایجان ندارد. بسیاری از کاربران اینترنت در جمهوری آذربایجان در زیر خبر لغو روادید با آلبانی، به تمسخر جملاتی با این مضامین نوشتند که "یکی از نیازهای اساسی مردم جمهوری آذربایجان با لغو روادید با آلبانی برطرف شد!! مردم مدت‌ها بود که در صف طولانی اخذ روادید سفر به آلبانی معطل مانده بودند!! و..." 🔹 با توجه به بی‌ارتباط بودن این اقدام با نیاز مردم جمهوری آذربایجان، در درک انگیزه‌ها و اهداف لغو روادید با آلبانی باید به شرایط سیاسی و انگیزه‌ها و عوامل نزدیکی باکو و تیرانا طی سال‌های اخیر توجه کرد. اینکه در سخنان مقامات رسمی باکو و تیرانا بر اهمیت روابط دو طرف در حوزه انرژی و صدور گاز جمهوری آذربایجان به آلبانی نیز تأکید می‌شود، با توجه به کوچک و کم‌اهمیت بودن بازار آلبانی با جمعیت اندک، پوششی بیش نیست. طبیعی است که کشور فقیر آلبانی با جمعیت کمتر از سه میلیون نفر، میزان مصرف انرژی ناچیزی در رده‌بندی جهانی و اروپایی دارد و صدور گاز جمهوری آذربایجان به آلبانی نیز نمی‌تواند آنگونه که مقامات باکو می‌گویند علت راهبردی تلقی شدن روابط باکو – تیرانا تلقی شود. 🔹 واقعیت این است که روابط باکو – تیرانا از زمانی مورد توجه قرار گرفت و گسترش یافت که آلبانی به‌عنوان یک پایگاه نظامی و خرابکاری ضدایران مورد استفاده آمریکا قرار گرفت. علت افزایش اهمیت آلبانی برای آمریکا به‌عنوان یک مرکز خرابکاری و دسیسه ضدایران نیز این بود که آمریکا بر اثر فشارهای گروه‌های مقاومت اسلامی و مردم و دولت عراق مجبور شد در سال ۱۳۹۲ اردوگاه تروریستی اشرف در عراق را که برای استقرار و مرکزیت سازمان تروریستی و جنایتکار منافقین یا به‌اصطلاح مجاهدین خلق ایران فعالیت می‌کرد، تعطیل کند و بساط این سازمان تروریستی را به آلبانی منتقل کند. از آن پس بود که به‌تدریج باکو نیز متوجه تیرانا شد و رفت و آمد میان مقامات آلبانی و جمهوری آذربایجان رونق گرفت. سازمان تروریستی منافقین از قبل نیز در جمهوری آذربایجان حضوری مخفیانه داشت و بعضاً حتی در برخی از گزارش‌های شبکه آ.ان.اس. به‌طور ناخواسته برخی از عناصر گروهک تروریستی به‌اصطلاح مجاهدین خلق برای تبلیغات ضدایرانی به کار گرفته شده و نمایش هم داده شده بود. همچنین عناصر تابلودار ضدایرانی نظیر صابر رستم‌خانلی، رئیس گروهک داک با حضور در نشست‌های سازمان منافقین، ارتباط سازمان‌های خفیه باکو با سازمان تروریستی منافقین را به نوعی برملا کرده بود و بعدها نیز نمایندگان تازه به دوران رسیده و گوش به فرمانی نظیر رازی نوراله‌اف و... که در دوره اخیر مجلس ملی جمهوری آذربایجان، از ریاست جمهوری اجازه جلوس بر کرسی این مجلس به‌اصطلاح ملی را دریافت کرده‌اند، به‌طور علنی‌تری در نشست‌های سازمان منافقین در فرانسه و آلبانی و سایر نقاط حضور یافتند و علیه یاوه‌گویی کردند و نشان دادند که در اتحاد کثیفی که برای حمایت از سازمان تروریستی منافقین برای خرابکاری علیه ایران وجود دارد، مشارکت دارد یا دست‌کم در حدی که حامیان و عروسک‌گردانان اصلی این سازمان تروریستی و جنایت‌کار تعیین می‌کنند، نقش ایفاء می‌کند. به همین خاطر، روابط باکو با نیز که از ابتدای انتقال سازمان تروریستی به آلبانی روابط با ایران را قطع کرده بود، به‌طور عجیب و کریهی رونق گرفت. البته، این روابط برای آشنایان سیاست‌های جاری در باکو پدیده غریبی نیست. زیرا، در کل باکو از این راهبرد پیروی می‌کند که با هر رژیم سیاسی یا سازمان و جریانی که با ایران دشمنی یا حداقل زاویه تخاصمی داشته باشد، گرم بگیرد و نزدیکی کند! اکنون نیز لغو روادید با بدون اینکه ارزش و اهمیت عملی برای مردم داشته باشد، از همین زاویه قابل توجه است تا تردد عناصر تروریست ضدایرانی مستقر در آلبانی به جمهوری را تسهیل کند. 🔻🔻 ادامه دارد...🔻🔻