مطالعه ی نکات مهم فصل پانزدهم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱.اصل مهدويت مورد اتفاق همه‌ مسلمان‌ هاست. اديان ديگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجى را در نهايت زمانه دارند؛ آن‌ها هم در يك بخش از قضيه، مطلب را درست فهميده‌اند؛ اما در بخش اصلى قضيه كه معرفت به شخص منجى است، دچار نقص معرفتند. شيعه با خبر مسلّم و قطعى خود، منجى را با نام، با نشان، با خصوصيات، با تاريخ تولد، مى شناسد. ص۳۶۷ ۲.حقيقت اين است كه شيعيان وقتى منتظر مهدى موعودند، منتظر آن دست نجات‌بخش هستند و در عالم ذهنيات غوطه نمى‌خورند؛ يك واقعيتى را جستجو می‌كنند كه اين واقعيت وجود دارد.يك انسان واقعى،مشخص، با نام معين،با پدر و مادر مشخص و در ميان مردم است و با آنها زندگى مى‌كند. اين، خصوصيتِ عقيده‌ى ما شيعيان است. ص۳۶۷ ۳.وجود مقدس حضرت بقية‌اللّه "أرواحنا فداه" استمرار حركت نبوت‌ها و دعوت‌هاى الهى است از اول تاريخ تا امروز؛ اين، بدين معناست كه آن حركت عظيم نبوت‌ها، آن دعوت الهى به‌وسيله‌ پيامبران،در هيچ نقطه‌اى متوقف نشده است. ص۳۶۸ ۴.وجود مقدس بقية الله الاعظم "أرواحنا فداه" ادامه‌ سلسله‌ داعيان الهى است.شما امروز همان دعوت ابراهيم،همان دعوت موسى،همان دعوت عيسى،همان دعوت همه‌ پيغمبران ومصلحان الهى و دعوت پيامبر خاتم را در وجود حضرت بقية الله مجسم مى‌بينيد.اين بزرگوار، وارث همه‌ آنهاست و دعوت و پرچم همه‌ آنها را در دست دارد و دنيا را به همان معارفى كه انبيا در طول زمان آورده‌اند و به بشر عرضه كرده‌اند،فرا مى‌خواند. اين، نكته‌ مهمى است. ص۳۶۹ ۵.انتظار فرج يعنى اينكه بشريت اگر مى‌‌بيند كه طواغيت عالم چپاولگرى مى‌كنند و افسار گسيخته به حق انسان‌ها تعدّى مى‌كنند، نبايد خيال كند كه سرنوشت دنيا همين است؛ و بايستى به همين وضعيت تن داد؛ نه، بداند كه اين وضعيت يك وضعيت گذراست و آن چيزى كه متعلق به اين عالم و طبيعت اين عالم است،عبارت است از استقرار حكومت عدل؛ و او خواهد آمد.مسلمان با درسِ انتظارِ فرج مى‌آموزد و تعليم می‌گيرد كه هيچ بن‌بستى در زندگى بشر وجود ندارد كه نشود آن را باز كرد و لازم باشد كه انسان نااميد دست روى دست بگذارد و بنشيند و بگويد ديگر كارى نمى‌شود كرد؛ نه، وقتى در نهايتِ زندگىِ انسان،در مقابله‌ با اينهمه حركت ظالمانه و ستمگرانه،خورشيدِ فرج ظهور خواهد كرد،پس در بن‌بست‌هاى جارى زندگى هم همين فرج متوقّع و مورد انتظار است. ص۳۷۰ ۶.انتظار فرج را افضل اعمال دانسته‌اند؛معلوم می‌شود انتظار،یک عمل است، بی‌ عملی نیست.نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. انتظار،یک عمل است، یک آماده‌سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است،یک نشاط و تحرک و پویایی است در همه زمینه‌ها؛ یعنی هیچ وقت ملت‌ها و امت‌ها نباید از گشایش مأیوس شوند.اجازه ندهيد يأس بر دل شما حاكم بشود،انتظار فرج داشته باشيد و بدانيد كه اين فرج،محقّق خواهد شد؛ مشروط بر اينكه شما انتظارتان،انتظار واقعى باشد،عمل باشد،تلاش باشد،انگيزه باشد، حركت باشد.ص۳۷۱ ۷.جامعه مهدوی همان جامعه‌ای است که همه پیامبران برای تأمین آن در عالم ظهور کردند.امام زمان جامعه‌اش را بر چند پایه بنا می‌کند؛ اولاً بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‌های ظلم و طغیان.ثانیاً بالا رفتن سطح اندیشه انسان‌ها.ثالثاً در آن روز همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسان استخراج می‌شود، چیزی در بطن زمین باقی نمی‌ماند که بشر از آن استفاده نکند.رابعاً اینکه محور در دوران امام زمان، فضیلت و اخلاق است. ص۳۷۲ ۸.نزدیک شدن ما به امام زمان نه نزدیک شدن در مکان هست و نه نزدیک شدن به زمان.نزدیک شدن ما به امام زمان یک نزدیک شدن معنوی است.اگر بتوانید در درون خود جامعه‌تان تقوا، فضیلت و اخلاق و دین‌داری و زهد و نزدیکی معنوی به خدا را در خود و دیگران تامین کنید پایه و قاعده ظهور ولی عصر را مستحکم کردید و هرچه بتوانید از لحاظ کمیت و مقدار تعداد مسلمانان مومن و مخلص را افزایش بدهید،به امام زمان و زمان ظهور نزدیکتر [خواهید شد].ص۳۸۰ ۹.ما امروز در انقلاب حرکت‌ها و روش‌هایی داریم، این روش‌ها باید به کدام سمت حرکت کند؟ باید علیه ظلم حرکت قاطع بکنیم،هر گونه ظلمی و از هر کسی.ما باید جهت خودمان را جهت اقامه حدود اسلامی قرار بدهیم.در جامعه خودمان هیچ مجالی به گسترش اندیشه غیر اسلامی و ضد اسلامی ندهیم.نمی‌گویم با زور و قهر و غلبه که می‌دانیم با اندیشه و فکر؛ جز از راه اندیشه و فکر نمی‌شود مبارزه کرد.باید تمام قوانین ما و مقررات مملکتی و ادارات دولتی از لحاظ ظاهر و محتوا روز به روز به اسلامی شدن نزدیکتر بشود.این جهتی است که انتظار ولیعصر به ما و حرکت ما می‌دهد.ص۳۸۱ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313