💥با نام و نشان و یاد خدا و عرض سلام به محضر قرآن خواهان💐 💢 تدبری موجز در آیه ۸۰ سوره بقره : وَقَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَن يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ 👈ﻭ ( یهودیان مدینه) ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﺗﺶ [ ﺩﻭﺯﺥ ] ﺟﺰ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯی ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ . (ای محمد) ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ [ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﻤﺎنی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻳﺪ ؟ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺗﺨﻠّﻒ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ، ﻳﺎ ﺟﺎﻫﻠﺎﻧﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ؟ (بقره ٨٠) 💐 واژگان : وَ قَالُوا : و ( پس) گفتند لَن : هرگز ( نه حال، نه آینده) تَمَسَّنَا : میرسد ، تماس پیدا میکند با ما النَّارُ : آتس معروف ( آتش دوزخ) إِلَّا : مگر أَيَّامًا : روزهایی مَّعْدُودَةً : شمارش شده، انگشت شمار( اعدادی مانند ۵ و ۷ و ۱۰ و حداکثر تا ۴۰) قُلْ : ( ای پیامبر ) بگو أَتَّخَذْتُمْ : پذیرفتید، گرفتید عِندَ اللَّهِ : نزد خدا ( از خدا) عَهْدًا : پیمانی ( در این راستا) فَلَن : پس هرگز يُخْلِفَ : تخلف میکند( پیمان شکنی میکند) اللَّهُ : خدا، خداوند عَهْدَهُ : پیمانش ، عهدش أَمْ : آیا، یا تَقُولُونَ : میگوئید، میبندید عَلَى : بر اللَّهِ: خدا، خداوند مَا : آنچه لَا تَعْلَمُونَ : نمی دانید 💐محل و شان نزول آیه: 👈در مجمع البیان طبرسی و نمونه بینات شیخ طوسی آمده است : این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.  يهوديان مى پنداشتند كه طول مدت و زمان دنيا هفت هزار سال است و در هنگام ورود به مدينه مى گفتند: كه در هزار سال يك روز در آتش معذب خواهند بود و معتقد بودند كه بعد از آن يك روز، عذاب از آن‌ها قطع خواهد شد. 👈ابو العالية و قتادة و سدى و عكرمة گويند: كه يهوديان مى پنداشتند مدت معدودة و شمرده شده عذاب براى آن‌ها چهل روز است يعنى همان عدد و مدتى را كه گوساله پرستى نموده بودند سپس اين آيه نازل گرديد. 💐نکات تدبری : یهود مخالف پیامبر مکرم اسلام در مدینه ، در مقام تبعیت از اسلاف خود با بی ایمانی و ناباوری، گفته های پیامبران بنی اسرائیل و خاصه پیامبر اسلام (ص)، میگفتند: اگر هم عذابی باشد، فقط چند روز محدود است و اصرار بر ادامه مخالفت، میکردند. 👈(مثل برخیها در این دوره و زمانه برای توجیه اعمال زشتشان، میگویند: کی رفته جهنم را دیده و خبر آورده ؟! خلاف میکنیم و تاوانشو میدیم!!!) 🔺یهود، در طول تاریخ همواره جحود( اصرار بر انکار ) دارند! 🔻کشیدن خط بطلان و مردود شمردن اين طرز تفكّر، توسط قرآن خدا حذف امتيازطلبى، که از جمله خصوصيّات همیشگی يهودیان است. لزوم پاسخی صریح و قاطع بر افكار پوچ و سخنان ناروا امتناع از برترى‌طلبى، نژادپرستى یهودیان 🔅تثبیت برهان عدالت در امر معاد ( همه اقوام در عذاب یکسانند) تفقه در قرآن ،آفت نا آگاهى از معارف دين، و نسبت دادن خرافات به اسلام را از بین می برد . 🖤نکته : قرآن کریم آنچنان عذابهای خدا را متنوع و متکثر میداند و در بسیاری از موارد ، به جزئیات انواع عذابهای آخرت و قیامت میپردازد تا فیلتری برای انسانهای افسار گسیخته باشد، 👈مانند عذاب غلیظ و شدید و مهین و سعیر و حریق و حمیم و... که( پناه بر خدا) تحملش واقعا سخت و اسفبار است😭😳 ❌مضافا اینکه بکرات از واژه های خالدون و ابدا در مورد اسکان در جهنم و عذاب دارد. اللهم خلصنا من النار یا رب🤲 ? 🚩کانال مخاطب خاص 1402 در ایتا 👇 https://eitaa.com/savabaemal 🚩کانال مخاطب خاص 1402 درسروش 👇 splus.ir/savabaemal