💥با نام و نشان و یاد خدا و عرض سلام به محضر قرآن خواهان💐
💢 تدبری موجز در آیه ۸۰ سوره بقره :
وَقَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَن يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
👈ﻭ ( یهودیان مدینه) ﮔﻔﺘﻨﺪ :
ﺁﺗﺶ [ ﺩﻭﺯﺥ ] ﺟﺰ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯی ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ .
(ای محمد) ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ [ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﻤﺎنی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻳﺪ ؟ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺗﺨﻠّﻒ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ، ﻳﺎ ﺟﺎﻫﻠﺎﻧﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ؟ (بقره ٨٠)
💐 واژگان :
وَ قَالُوا : و ( پس) گفتند
لَن : هرگز ( نه حال، نه آینده)
تَمَسَّنَا : میرسد ، تماس پیدا میکند با ما
النَّارُ : آتس معروف ( آتش دوزخ)
إِلَّا : مگر
أَيَّامًا : روزهایی
مَّعْدُودَةً : شمارش شده، انگشت شمار( اعدادی مانند ۵ و ۷ و ۱۰ و حداکثر تا ۴۰)
قُلْ : ( ای پیامبر ) بگو
أَتَّخَذْتُمْ : پذیرفتید، گرفتید
عِندَ اللَّهِ : نزد خدا ( از خدا)
عَهْدًا : پیمانی ( در این راستا)
فَلَن : پس هرگز
يُخْلِفَ : تخلف میکند( پیمان شکنی میکند)
اللَّهُ : خدا، خداوند
عَهْدَهُ : پیمانش ، عهدش
أَمْ : آیا، یا
تَقُولُونَ : میگوئید، میبندید
عَلَى : بر
اللَّهِ: خدا، خداوند
مَا : آنچه
لَا تَعْلَمُونَ : نمی دانید
💐محل و شان نزول آیه:
👈در مجمع البیان طبرسی و نمونه بینات شیخ طوسی آمده است :
این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.
يهوديان مى پنداشتند كه طول مدت و زمان دنيا هفت هزار سال است و در هنگام ورود به مدينه مى گفتند:
كه در هزار سال يك روز در آتش معذب خواهند بود
و معتقد بودند كه بعد از آن يك روز، عذاب از آنها قطع خواهد شد.
👈ابو العالية و قتادة و سدى و عكرمة گويند:
كه يهوديان مى پنداشتند مدت معدودة و شمرده شده عذاب براى آنها چهل روز است يعنى همان عدد و مدتى را كه گوساله پرستى نموده بودند سپس اين آيه نازل گرديد.
💐نکات تدبری :
یهود مخالف پیامبر مکرم اسلام در مدینه ، در مقام تبعیت از اسلاف خود با بی ایمانی و ناباوری، گفته های پیامبران بنی اسرائیل و خاصه پیامبر اسلام (ص)، میگفتند:
اگر هم عذابی باشد، فقط چند روز محدود است و اصرار بر ادامه مخالفت، میکردند.
👈(مثل برخیها در این دوره و زمانه برای توجیه اعمال زشتشان، میگویند:
کی رفته جهنم را دیده و خبر آورده ؟!
خلاف میکنیم و تاوانشو میدیم!!!)
🔺یهود، در طول تاریخ همواره جحود( اصرار بر انکار ) دارند!
🔻کشیدن خط بطلان و مردود شمردن اين طرز تفكّر، توسط قرآن خدا
حذف امتيازطلبى، که از جمله خصوصيّات همیشگی يهودیان است.
لزوم پاسخی صریح و قاطع بر افكار پوچ و سخنان ناروا
امتناع از برترىطلبى، نژادپرستى یهودیان
🔅تثبیت برهان عدالت در امر معاد ( همه اقوام در عذاب یکسانند)
تفقه در قرآن ،آفت نا آگاهى از معارف دين، و نسبت دادن خرافات به اسلام را از بین می برد .
🖤نکته :
قرآن کریم آنچنان عذابهای خدا را متنوع و متکثر میداند و در بسیاری از موارد ، به جزئیات انواع عذابهای آخرت و قیامت میپردازد تا فیلتری برای انسانهای افسار گسیخته باشد،
👈مانند عذاب غلیظ و شدید و مهین و سعیر و حریق و حمیم و...
که( پناه بر خدا) تحملش واقعا سخت و اسفبار است😭😳
❌مضافا اینکه بکرات از واژه های خالدون و ابدا در مورد اسکان در جهنم و عذاب دارد.
اللهم خلصنا من النار یا رب🤲
?
🚩کانال مخاطب خاص 1402 در ایتا 👇
https://eitaa.com/savabaemal
🚩کانال مخاطب خاص 1402 درسروش 👇
splus.ir/savabaemal