✅جان؟ چی فرمودید؟ سوالات مفهومی شد؛ شاخص فهم سقوط کرد؟! میفرمایم!😉 مگر فراگیران علوم انسانی جزء فهم و تفهّم و تفهیم و تحلیل،رسالت و هنر دیگری هم دارند که با مفهومی شدن سوالات، شاخص فهمشان سقوط کرد؟! 👌👌 من یک معلم جامعه شناسی ام! در هر جلسه و در بدو تدریس برای علوم انسانی ها،با تاکید، این رشته را رشته "برتر" معرفی می کنم و در طول سال تحصیلی نیز به صورت مکرر، با اصرار بر "تدریس فهم بنیاد" و "آزمون های مبتنی بر سنجش تفکر و تحلیل"، همه هنر شاخه های مختلف علوم انسانی را (تقویت قدرت فهم)،(ارتقاء توان تفکر و اندیشه ورزی) و (تعالی قوه تحلیل) میدانم و به صورت واضح به شاگردان خود متذکر می شوم که اگر عیارها و روندها و برنامه و جهت ها درست می بود؛ ورود به عرصه تحصیلات انسانی، از ورود به همه رشته های دیگر، دشوارتر میشد و توانمندترین فراگیران کشور، با انتخابی مبتنی بر معرفت و مباهات، به تحصیل در این حوزه ورود میکردند! در حالی که میدانیم امروزه و در نتیجه ی جهت گیری های نادرست، نگرش های ناصواب و برنامه های نابخردانه، آنچه که اتفاق می افتد درست برعکس وضعیتی است که از آن گفتیم! یعنی اکثریت قاطع ورودی های رشته علوم انسانی، صلاحیت ورود به این رشته و ادامه تحصیل در شاخه های آن را ندارند! شکی نیست که همین شرایط اسفناک در عرصه تدریس و مدرسین درس های علوم انسانی نیز وجود دارد! (در دبیرستان ها و دانشگاه ها)! و چون چنین است؛ پس افت سطح نمرات فراگیران رشته انسانی(که همیشه نازل بود)؛ به دلیل مفهومی شدن سوالات آزمون های نهایی به هیچ روی عجیب نیست!