🛑در اسکار ۲۰۲۳ خبری نیست
🔻امسال با اسکاری طرفیم که نمیشود مثل سالهای اخیر یا حتی دهههای پیش از آن، یک تم واضح را در عمده فیلمها دید. یک سال فیلمها پر هستند از شورش علیه سرمایهداری یا ترس از فاشیسم.
🔻سالی دیگر تجاوز و تعرض به زنهای شاغل توسط مردان قدرتمند و این تم کلی کارهاست.
🔻یک سال فیلمها پر از موضوعات مرتبط با سیاهپوستان است و سال دیگر همجنسگرایان. این موضوعات گاهی با هم ترکیب میشود و اکثر اوقات همهشان در فیلمهای متعدد حضور دارند اما در آن سال بهخصوص، یکی پررنگتر میشود و به پسزمینه میآید.
♦️یعنی هالیوود خودش را مدافع تنوع نژادی معرفی میکند اما تنوع تمدنی را پس میزند یا حتی با آن میستیزد. مرد و زن چینی، عرب، هندی و پاکستانی یا آفریقایی، وقتی بخواهند آمریکایی شوند و تمدن غرب را دوست داشته باشند از نژادشان صرفنظر میشود اما به شرطی که از فرهنگ قومی و بومیشان عبور کنند.
❌حالا امسال نمیشود هیچکدام از این تمها را به شکل پررنگ در فیلمها دید. حتی فیلمی که راجعبه یک زن همجنسگرا ساخته شده، به ماجرای تعرض به زنهای دیگر و سوءاستفاده از جایگاه ویژهای که دارد، پرداخته است.
🔻موضوعات فیلمها عمدتا پراکندهاند و احتیاط از سر و روی آکادمی میبارد. آخرین فیلم پارک چان ووک، کارگردان بسیار مشهور کرهجنوبی که در جشنواره کن هم برنده نخل طلای بهترین کارگردانی شده بود، حتی به فهرست نامزدهای اسکار راه پیدا نکرد؛ فیلمی که در محوریت قصه آن یک دختر چینی مهاجرتکرده به کره قرار داشت و معانی ضمنی و نمادینی داشت که به مذاق اهالی آکادمی خوش نمیآمد.
♦️درعوض برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن که یک فیلمساز سوئدی بود و اثرش را به زبان انگلیسی جلوی دوربین برد، در اسکار امسال صاحب عناوین مهمی از جمله نامزدی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اورجینال شد. این فیلم با نام «مثلث غم» به یک نزاع تمدنی میپردازد.
♦️بهطور کل امسال با یک اسکار تازهنام طرف هستیم.
✍️میلاد جلیلزاده، خبرنگار
متن کامل👈
اینجا
#سینما
#اسکار
#سوادرسانه
🆔
@savad_rasaneh