نقدی به رویکرد رسانهها به بهانه تعطیلات نوروزی؛
✅
پای لنگ تولید محتوا در مطبوعات و خبرگزاریها
▪️به گزارش «فکرت»، جدای از چندین روز تعطیلی ایام عید، فعالیت کمرمق رسانهها درخور توجه و تامل است. سال که به روزهای پایانی خود میرسید گویا رخوت و غفلتی در حوزه مربوط به فکر و اندیشه خبرگزاریها و سایتهای کشور بروز و ظهور پیدا کرده، ضمن آن که بر اساس یک عرف دیرپا، روزنامهها نیز در این مقطع زمانی عملاً به یک تعطیلی حدود بیست روزه میروند و این در حالی است که در بخش مربوط به اندیشهای آنها نیز در طول سال کمتر شاهد تحرک و پویایی لازم به ویژه از منظر تولید محتوای فاخر و جذاب و حرفهای هستیم. معدود رسانههای شاخص در این زمینه البته از این بحث مستثنی است.
▪️در واپسین روزهای سال که هنوز به تعطیلات رسمی نرسیده بودیم، نگاهی گذرا انداختهایم به بخش مربوط به سرویس اندیشه خبرگزاریهای اصلی کشور و آن چه در این میان جالب توجه بود این که عموماً یا مطلب درخوری در این باره برای ارایه به مخاطبان خود نداشتند یا مطالب دپو شدهی گذشته را به اشتراک گذاشته بودند!
▪️به عنوان مثال در خبرگزاری فارس در همین بخش به چند مطلب برمی خوریم که عموماً مطالب گردآوری شده درباره اهمیت و عظمت ماه مبارک رمضان است، ضمن آن که با چند نوشته برخی اساتید مواجه میشویم که عموماً محتواهای بازنشری از کانالهای آن ها در فضای مجازی به شمار میرود.
▪️در سرویس دین و اندیشه خبرگزاری مهر در روزهای آخر سال نیز چندان مصاحبه و یادداشت جذابی مشاهده نمی کنیم، چه آن که بیشتر خبرها نیز عموماً بازنشری از دیگر رسانهها و یا اخبار روتین مربوط به حوزههای عمومی فرهنگ هستند که البته در دیگر رسانهها نیز به عنوان اخبار عمومی منتشر شدهاند.
▪️وضعیت دیگر خبرگزاریهای اصلی کشور نیز اگر از این دو خبرگزاری در این زمینه نااُمیدکنندهتر نباشد، یقیناً بهتر هم نیست، ضمن آن که از یاد نبریم که متأسفانه برخی از خبرگزاریها اساساً در طول سال نیز بهای لازم را به سرویس فکر و اندیشه خود نمی دهند، کما این که گاه تا یک چهارم هزینه و وقتی که مثلاً برای اخبار ورزشی در آنها اختصاص مییابد، به اخبار و تحولات حوزه اندیشه به خصوص تولید محتوا در این زمینه توجهی صورت نمیگیرد و این بیتوجهی و کمتوجهی در نحیف و لاغر بودن بار تولید محتوای آنها کاملاً مشهود است.
▪️دغدغهمندان و اهالی فکر و نظر نیک میدانند که در حوزه اندیشه بایستی قوهی تحلیل و تفسیر درست به خصوص در عرصههای مرتبط با علوم انسانی، جلوهی خاصی در قاب و ویترین رسانه داشته باشد، خاصه رسانههایی که عمدتاً ایجاد و توسعه آن ها ریشه در رویکرد حمایت آمیز حاکمیتی دارد و از این حیث باید دغدغههای جدیتری در زمینه معرفی و ترویج شاخصههای اندیشهورزی در قاموس فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته باشند، نه این که به بهانه تعطیلات نوروزی، فتیله را پایین کشیده و عملاً کار را تعطیل کنند!
📮
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net