🔘تاکتیکهای جنگ نرم در رسانههای غربی و غربگرا
▪️در این رسانهها از تاکتیکهای زیر برای تغییر ذهنیت مخاطبین استفاده میشود:
1️⃣تاکتیک برچسب زدن: مانند تروریسم، بنیادگرایی، نقض حقوق بشر، نقض حقوق زن و....
2️⃣تاکتیک تلطیف و تنویر: از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با کلمهای پر فضیلت) استفاده میشود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم.
3️⃣تاکتیک انتقال: استفاده از نمادهای مذهبی و یا ملی و انتساب به اشخاص و جریانهایی که مورد احترام تودههای عمومی مردم هستند. در این تاکتیک از ابزارهای گوناگون از جمله طنز، کاریکاتور، شعر و موسیقی و… استفاده میشود.
4️⃣تاکتیک تصدیق: حمایت اشخاص معروف (سیاستمداران، هنرمندان، دانشمندان و…) و گروههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از فردی یا جریانی تصدیق نامیده میشود.
5️⃣تاکتیک شایعه: هر شایعه در برگیرنده بخش قابل توجهی از واقعیت میتواند باشد (تاکتیک تسطیح در شایعهسازی) ولی ضریب نفوذ آن بستگی به درجه ابهام و اهمیت آن دارد.
6️⃣تاکتیک کلیگویی: تاکتیک کلی گویی، تاکتیکی است که سعی میشود ذهن مخاطب متوجه شاخ و برگ نشده و در رابطه با هسته مرکزی پیام، حساسیت نداشته و آن را بدون بررسی و کنکاش بپذیرد که به همین دلیل برخی این تاکتیک را «بی حس سازی مغزی» نیز مینامند.
7️⃣تاکتیک دروغ بزرگ: بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند و مدام بر «طبل تکرار» می کوبند تا ذهن مخاطب آن را جذب کند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔
@savad_rasaneh