سواد رسانه و جنگ شناختی
🛑 غیر رسمی: هم اکنون «ترامپ مُرده» ترند پلتفرم X می‌باشد. https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakh
💢 ترفند موج خبری یا پیش‌انتشار: 《ابزاری پیچیده در 🔹 یکی از ترفندهای مؤثر و کلاسیک در جنگ شناختی، ایجاد «موج خبری» یا «پیش‌انتشار» اخبار غیرمعتبر درباره مرگ یکی از سران مهم و تأثیرگذار در عرصه جهانی در رسانه‌ها و فضای مجازی است. 🔹 این تاکتیک عموماً با چهار رویکرد اجرا می‌شود. 🔹 رویکرد اول : انحراف افکار عمومی چنین اخباری آنچنان سریع فراگیر میشوند که می توانند اخبار دیگر را بسرعت به حاشیه برانند و افکار عمومی ،تمرکز بر چیزی را منحرف کند ، مثلا همین خبر می تواند حجم وسیعی از فضای رسانه‌ای که به جنایات اسرائیل معطوف است را برای مدتی به سمت خود بکشاند و پوشش خبری آنها از غزه را کاهش دهد و موارد مشابه دیگر .... 🔹 رویکرد دوم: ارزیابی تأثیر و سنجش سیستم هدف اصلی در این مرحله، ارزیابی شرایط و سنجش میزان تأثیرگذاری آن فرد بر شاخص‌های مهم اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی است. این کار با توجه به میزان محبوبیت، مقبولیت و عملکرد وی در مسند قدرت انجام می‌پذیرد. در واقع، این اقدام به منزله یک «حمله تست‌پینگ» یا یک «سناریوی فشارسنج» در مقیاس کلان است تا نقاط ضعف، مقاومت و وابستگی سیستم‌های کلیدی به آن شخصیت به دقت سنجیده شود. واکنش‌های خودجوش مردم و نهادهای مختلف به این خبر کذب، داده‌های ارزشمندی را در اختیار مهندسان اجتماعی قرار می‌دهد. 🔹 رویکرد سوم: شبیه‌سازی بحران و آموزش مدیران در این مرحله، با شبیه‌سازی شرایط بحرانی ناشی از مرگ یک فرد مقتدر، به دنبال یافتن نقاط بحرانی و ضعف در پروتکل‌های مدیریت بحران هستند. این شبیه‌سازی به مدیران بحران این فرصت را می‌دهد تا در یک محیط کنترل‌شوده اما واقع‌نما، اقدامات لازم برای کنترل شرایط را تمرین کنند. آنها می‌آموزند که چگونه افکار عمومی و شاخص‌های حساس را از یک شوک غیرقابل کنترل نجات دهند. این رویداد مصنوعی به عنوان یک «آتش‌بس مصنوعی» یا «بحران ساختگی» برای کشف گلوگاه‌های ارتباطی و نهادی عمل می‌کند. 🔹 رویکرد چهارم: بی‌ثبات‌سازی فوری و سفته‌بازی (جنگ شناختی در اقتصاد) ایجاد رعب و نوسان در اقتصادهای کوچکتر و جوامع هدف اقتصاد استعماری از دیگر اهداف این ترفند است. گاهی این تاکتیک علاوه بر اهداف بلندمدت، اهداف کوتاه‌مدت و ملموسی نیز دارد. انتشار چنین خبری می‌تواند به‌صورت عمدی برای ایجاد بی‌ثباتی فوری در بازارهای مالی مانند نوسان در قیمت سهام، نفت و ارز استفاده شود و میزان تاثیر گذاری آن توسط بازار سازها ارزیابی گردد تا در آینده بتوانند از بازخورد بدست آمده درصورت حادث شدن چنین شرایطی منافع خود را حفظ کرده یا حتی سود بدست آورند. جمع‌بندی ✍️ چه خبر درست باشد چه نادرست ، ترفند موج خبری یا پیش‌انتشار، یک ابزار چندوجهی و پیچیده در جنگ شناختی است که هم برای جمع‌آوری اطلاعات و کسب بصیرت، هم برای آماده‌سازی و تمرین مدیران بحران و هم برای ایجاد تأثیرات ملموس و سریع در جهت بی‌ثبات‌سازی به کار می‌رود. مقابله با این پدیده نیازمند ارتقای هوشمندی رسانه‌ای و سواد شناختی در سطح عمومی جامعه است. 💠 کانال مختص آموزش سواد رسانه و جنگ شناختی https://eitaa.com/savadrasanehjangshenakhti