﷽
🍷.
#جرعههای_رحیق | ۰۰۲
🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ :
۞. حضرت صادق به عنوان میفرمایند: «إنّى رجلٌ مطلوبٌ؛ من مورد نظر دستگاه هستم و آنها به دنبال من هستند، و برای من جواسیس گذاشتهاند» و باید دید كه منظور چیست؟ آیا این قضایای خارجی و اجتماعی كه برای امام پیدا میشود، مانع از هدایت انسان توسّط آن حضرت است؟
۞. ائمه علیهم السّلام در تاریخ حیاتشان در اطوار و ادوار مختلفی قرار داشتند. فرضا در زمان پیغمبر اكرم و صدر اسلام، خود پیغمبر شخصا به سراغ یك یك مردم میرفت، و اصلًا كسی به دنبال آن حضرت نمی آمد. او میخواست با مكارم اخلاق و كردار خاص به خود، در متن اجتماع برود و یك یك افراد را به دور خود جمع كند و آنها را جذب نماید
۞. این سیره و روش در زمان أمیرالمؤمنین هم با همان خصوصیت استمرار پیدا میكند. می بینیم بعد از سقیفه، أمیرالمؤمنین مردم را رها نمی كند؛ چرا كه اگر رها كند دیگر علی نیست، علی آن كسی است كه از روی دلسوزی و فهم و شعور خود، مردم را در حكم فرزندان خود میبیند و میخواهد آنها را از جهل و ضلالت نجات دهد.
۞. همین أمیرالمؤمنین وقتی كه حجّت را بر مردم تمام میكند، به خانه میرود و درب را به روی مردم میبندد و میگوید: حال كه به سخن من گوش نمیدهید، بدانید كه ما حجّت را بر شما تمام كردیم ولی وقتی شیطان می آید و روی حق را می پوشاند، دیگر فاطمه زهرا را هم از یاد انسان میبرد
۞. سایر ائمّه هم، همیشه در دسترس مردم نبوده اند. امام سجاد و امام صادق و موسی بن جعفر و... در زمان خلفا تحت نظر بودند. ما موارد و مقاطعی را می بینیم كه خیلی به ندرت، شخصی می توانست با امام ارتباط داشته باشد، در اینجا این سؤال مطرح است كه: آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهری با امام است؟
۞. هدایتی كه منظور سالكین إلی الله است طبعا جنبه باطنی دارد، و حقیقت هدایت، به ربط بین نفوس و مبدأ اعلی برمیگردد. و از طرف دیگر آن واسطه فیض و هادی سُبل، و دستگیری كننده از راهیان مقصود و فقرای إلی اللَه و شیفتگان دیدار معبود و نیز آن كسانی كه در وادی نفس گرفتارند، نمیتواند غیر از مقام ولایت هیچ علّت و مبدأیی داشته باشد
۞. ولایت عبارت است از: احاطه نیروئی مرموز كه موجب نظام عالم تكوین است، و جریان فیض پروردگار را در جمیع عوالم بر ماسوی اللَه بر عهده دارد. این ولایت، امری ظاهری نیست؛ بلكه یك جنبه معنوی است، كه ممكن است مظهری هم در ظاهر داشته باشد
۞. آن امامی كه ارتباط خود را با نفوس مردم و تكامل آنها منوط به حضور خود بداند، و غیبت او حجاب و مانعی برای تربیت او نسبت به مردم باشد امام نیست، و اگر برای امام هیچ تفاوتی نداشته باشد و بتواند در زمان غیبت با بندگان خدا همان رابطه ای را داشته باشد كه در زمان ظهور خود داشته است، در اینصورت دیگر راه رسیدن به پروردگار برای همه میسر است.
۞. روزی شخصی از علامه طهرانی تقاضا كرد كه: آقا! دعا بفرمایید خدا مشكلات ما را كم كند؛ زیرا آن طور كه باید و شاید نمی توانیم به وظائفمان رسیدگی كنیم. مرحوم آقا به او فرمودند: «آقاجان من! اگر توقّع این را دارید كه: همیشه بر كنار نهر آبی بنشینی و بر روی سریری به تشك و متكّایی لَم بدهی و در دنیا هیچ غم و غصّهای به سراغ شما نیاید، و اینطور به یاد خدا باشید، باید این آرزو را به آن دنیا ببرید؛ زیرا هیچكدام از اولیاء، بزرگان، ائمّه و پیغمبران، اینگونه به خدا نرسیدهاند!»
۞. كسی كه میخواهد راه صحیح و طریق رسیدن به پروردگار را بپیماید، باید خود را با تقدیر و قضا و مشیت او تطبیق بدهد. و اینكه انسان خود را با عالم مشیت الهی تطبیق دهد و در عُسر و یسر و در ضیق و رفاه، به وظیفه خود عمل كند، مسأله بسیار مهمّی است.
۞. خداوند متعال ظهور توحید و نزول فیض خود را در اطوار و ادوار مختلف قرار داده، و می خواهد با زبان بی زبانی اینطور به ما بگوید كه: دستگیری و هدایت افراد در احوال مختلف برای من یكسان است، و شما باید بدانید كه برای دستگیری من هیچ علت و سببی جز عنایت من در مرتبه اول، و اهتمام شما در مرتبه دوم وجود ندارد
۞. هدایتی كه در نظر بعضی مختصّ به زمان ظهور است اساسا هیچ فایدهای ندارد؛ بلكه هدایتی مفید است كه منشأش اراده و مشیت حقّ باشد، و هیچكدام از ظهور و غیبت در آن تأثیری نداشته باشند. پس نه ظهور در هدایت دخالت دارد و نه غیبت در عدم هدایت افراد دخیل است، بلكه این مشیت الهی است كه برای هدایت و تكامل هر فرد، او را در تمام نوسانات و جریانات و اختلافات به نحوی قرار میدهد كه در تمام این اطوار، او غیر از یك مبدأ و یك علت نبیند
📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۲
#⃣.
#شرح_عنوان_بصری #آیت_الله_طهرانی
💟|
@seire_elallah1 |☜کانال معرفتی