: 🌹زنگ اخلاق 🔵 حسن فاعلی واخلاص درعمل وقتی حسن فعل با حسن فاعلی همراه نباشد ، حسن فعل منهای حسن فاعلی در مکتب قرآن و وجهان بینی توحیدی هیچ ارزشی ندارد . حسن فعل یعنی عمل نیک ، کار خیر یا همان عمل صالح که درقرآن زیاد سفارش شده ؛ اگر با حسن فاعلی ، یعنی فاعل کار خیر اولا متشرع، متدین ، مومن ومعتقد به جهان ببنی توحیدی ومکتب اسلام ناب باشد ، وکار را صرفا برای رضای خدا ودر امتثال از فرمان خدا وچون خداوند فرموده فعل یا ترک فعل را انجام دهد . اگر با کیفیت فعلی انجام یا ترک شد ؛ آن فعل چون عملی صالح همراه با ایمان است ، مستوجب ثواّب وپاداش خواهد بود . ضمنا فاعلین فعل احسن همراه با حسن فاعلی ، هرگز فعل نیک ونیکوکاری وعمل صالح خودرا فریاد نمی زنند وبه رخ دیگران نمی کشند . و بابت کار خیری که انجام داده بر دیگران منت نمیگذارد .‌ چون ایمان این مباشران نیکوکار وفاعلان فعل احسن کامل است ویقین دارند ، ذات واجب الوجودی که علمش به اعمال ونیات بندگانش ازنوع علم حضوری به نحو ثابت است ، و چیزی ازو پنهان نمی ماند ؛ لذا از گزارش به غیر خدا وآشکار کردن فعلش استتکاف میکند . اما آنانکه با اهداف ونگاه مادی وبرای شهرت ونام آوری و‌... فعل نیک وعمل صالحی را انجام میدهند ؛ آنرا در بلندگو گداشته وبا هیاهو علنی وعمومی میکند ، اینگونه افراد چون در ایمان ومبانی توحیدی خصوصا توحید عبادی وافعالی ضعیف بوده ومبتلا به انواع شرک خفی بوده ؛ لذا فعل نیکشان هرچند بزرگ باشد ولو جهاد درراه خدا وکشته شدن در این راه باشد ویا اینکه سالی یکبار تمام اموال خودرا به نیارمندان انفاق کنند ، نزد خداوند حکیم هیچ ارزشی نخواهد داشت .وثوابی متوجه اینگونه اعمال بدون حسن فاعلی نخواهد بود* برای حسن ختام وتبرک واثرگذاری این مطلب توجه شما را به نظر استاد شهید آیت الله دکتر مرتضی مطهری (ره) که درمجموعه ثار شهید مطهری . ج1، ص: 296 آمده است معطوف میدارم : *قرآن می فرماید:* *اَلَّذِی خَلَقَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْحَیاةَ لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً [1]. *«آنكه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را در امتحان نیكوترین عمل و صواب ترین عمل قرار دهد» . فرمود «صواب ترین» عمل و نفرمود «بیشترین عمل» زیرا عمده این است كه بدانیم آنگاه كه تحت تأثیر انگیزه هایی روحی، عملی انجام می دهیم گذشته از پیكر عمل كه یك سلسله حركات و سكنات است و دارای اثرها و ارزشهای خاص اجتماعی است، از نظر معنوی واقعاً و حقیقتاً به سویی می رویم و طیّ طریقی می كنیم. *مطلب به این سادگی نیست كه هر چه هست «عمل» است، كار است، انرژی عضلانی است كه مصرف می شود و اما اندیشه ها و نیّتها، به اصطلاح ارزش مقدماتی دارد برای عمل، همه ذهنیّت است و همه مقدمه است و عمل ذو المقدمه، اساس ذو المقدمه است، مقدمه هر طور بود، بود. خیر، اصالت فكر و نیّت، از اصالت عمل كمتر نیست. این گونه تفكر «اصالة العملی» كه اندیشه و نیّت و عقیده را «اصیل» نمی شمارد و تحت عنوان «عینیّت» و «ذهنیّت» صرفاً ارزش مقدّمی برایش قائل است، یك تفكر مادی است. گذشته از اینكه بطلان این مكتب در جای خود روشن است، قدر مسلّم این است كه معارف قرآن را با اینگونه طرز تفكرها نتوان توجیه كرد بنابراین اول خودم وبعد عزیزان را به انجام عمل صالح یا همان فعل احسن ونیک توام با ایمان و اخلاص درنیت وحسن فاعلی دعوت می کنم . واین را بدانیم که کسانیکه با مکتب قرآن مانوس هستند ، هرگز نیکوکاری هایشان را فرباد نمی زنند والسلام . اللهم عجل لولیک الفرج .‌ التماس دعا الاحقر سید مختار موسوی 🌹🌹🌹 کانال نشرآثار پژوهشگر ومولف درحوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیلگر سیاسی و .👇👇   @seyedmokhtarmousav