مقاله : فقه و اخلاق معلمی: همنشینی یا جانشینی
سیدنقی موسوی
چکیده
ادبیات اخلاق حرفهای در حال رشد است و به مرزهای آموزش و تربیت رسیده و مقولاتی چون اخلاق حرفهای معلم را به بار نشانده است که لازم است برای بومیسازی آن تلاش نمود. همچنین فقه تربیتی بهعنوان عرصهای جدید در تربیت−پژوهی در حال تکوین است و میتوان از قلمروی بنام فقه معلمی سخن گفت. نسبتسنجی اخلاق معلمی و فقه معلمی در دو مقام پژوهش (تولید علم) و آموزش (برنامه آموزشی و درسی) ضرورت دارد و مسأله این مقاله است. نوشتار حاضر با روش توصیفی و تحلیلی ضمن تبیین چیستی فقه معلمی و اخلاق معلمی آن دو را نسبتسنجی نموده و به این نتیجه رسیده که این دو حوزه مطالعاتی ضمن تمایز، ترابط زیادی با یکدیگر دارند و در مقام پژوهش، اخلاق معلمی (اسلامی) میتواند به فقه معلمی تکیه کند و تَن به روششناسی اجتهادی وی دهد تا نظام جامعی از احکام، آداب و اخلاق معلمی به صورت روشمند استنباط شود. در پایان سرفصل درس اخلاق معلمی در برنامه درسی تربیت معلم، مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهاداتی ارائه شده است.
کلیدواژهها
#فقه_تربیتی #مطالعات_معلمی #تربیت_معلم #فقه_اخلاق #فقه_معلمی #اخلاق_حرفه_ای
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉
@seyednaghimousavi
👉
http://seyednaghimousavi.ir/