مارپیچ سکوت
#قسمت_دوم
براساس نظریه مارپیچ سکوت به موازات نشرِ عقاید خاص در رسانههای جمعی به عنوان عقاید غالب و مسلط، حمایت میانفردی از یک عقیده و تفکر به مرور ضعیف میشود؛ تعداد افرادی که آشکارا عقیده و تفکر موجود را بیان نمیکنند( افرادی که مایل به سکوت می شوند) یا به تفکر القایی (از طرف رسانه) متمایل میشوند، افزایش پیدا میکند
روند تزایدی گرایش به عقیده مورد نظر رسانهها به شکلگیری «سکوت مارپیچی» در جامعه منجر میشود.این همان تکنیک «مارپیچ سكوت» است.
در این فرآیند، مردم تحت تاثیر تصویری که امپراتوری رسانهای ساخته است، بیشتر به آنچه دیگران به صورت عمومی بیان میکنند، اعتماد کرده تا به آنچه میاندیشند.
رسانههای جمعی با بهرهگیری از تکنیک «مارپیچ سکوت»؛ تصورات مربوط به عقاید مدنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد میکنند؛ و از این طریق ذهنیت افراد راجع به این که به چه عقایدی مسلط است را شکل میدهند؛ و چنین القاء میکنند که فرد یا گروه برای فرار از انزوا چه عقیدهای را اختیار و ابراز کند.
بر این اساس، رسانهها افراد و گروههای مخالف را با ایجاد فضای رعب و وحشت و با کمک دیکتاتوری رسانهای، افکار و عقایدی همسان و مشابه را بر جامعه تحمیل کرده و آنها را وادار به سکوت و کنارهگیری میکنند .
#ادامه_دارد
کانال
#سید_سراج_الدین_جزائری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2574778599C7565824046