قسمت دوم: در روایت دیگری که از امام رضا (ع) نقل شده است، خداوند متعال می‌فرماید: وِلایَةُ عَلِیِ بْنِ أَبِیطالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ نارِی. (معانب الاخبار. ص ۳۷۰ و ۳۷۱) که به روشنی نقش محوری امامان (ع) در توحید و یگانگی خدا را نشان می‌دهد و روشن می‌سازد که وارد شدن در حصن ولایت امامان (ع)؛ یعنی داخل شدن در حصن ولایت خدا و پذیرش توحید و یگانگی او. بدین ترتیب است که روایات اسلامی، تأکید و نشناختن امام را برابر با مرگ در حال کفر و شرک دانسته‏‬ اند. از این‏‬ رو بود که امام حسین (ع) هنگام سخن گفتن از فلسفه آفرینش، معرفت خدا را غایت خلقت معرفی می‌کند و در پاسخ این پرسش که معرفت خدا چیست، می‌فرماید: «معرفت امامی که اطاعت او واجب است» (بحارالانوار ج۸ ص۳۶۸). اینگونه است که امامان معصوم (ع)، ارکان و پایه‌های توحید هستند. (هدایه ص۳۴) و بین خداوند و حجتش هیچ حجاب و پوششی نیست و ایشان دروازه‌های خدا، صراط مستقیم، مخزن علم او، ترجمان وحی او، پایه ‏های‏ توحید او و جایگاه سرّ او هستند (معانی اخبار ص۳۵). ادامه دارد. 💠کانال آستان مقدس امامزاده شاهرضا (علیه‌السلام) 🆔️ @shaahreza_ir