🔴 ماجرای حراج شرکت هواپیمایی کارون(نفت سابق)
بخش دوم
🔻قیمت واگذاری شرکت، به قیمت وقتِ دلار، هر دلار ۱۰٫۹۴۰ تومان، قیمتگذاری این شرکت شده: ۱۹۴٫۱۱۴٫۰۲۱٫۲۸۰ تومان (تقریباً ۱۹۴ میلیارد)
🔹جالب تر اینکه بدانید مدتی بعد از این واگذاری، اکبر باقری(کارشناس دادگستری) خود یک شرکت هواپیمایی به نام فراز جی در اصفهان تأسیس می کند و سهام این شرکت را به خریدار هواپیمایی کارون(نفت) یعنی یدالله پروانه زاده می دهد و خود چندین سال، مدیرعامل آن شرکت می ماند که در مالکیت پروانه زاده است و عجیب تر اینکه پروانه زاده چند هواپیمای جدید خریده و با مالکیت فراز جی در کارون فعالیت می کنند و نماینده ای از طرف شرکت فراز جی(با معرفی باقری) در کارون نیز مستقر شده است!
🔸خیال باقری و پروانه زاده اینقدر از دستگاه های نظارتی و بازرسی راحت بوده که خیلی چیپ و تابلو، کارشناس دادگستری و خریدار هواپیمایی کارون، بصورت علنی با همدیگر شراکت هم کرده و با همدیگر به ریش این نظام و ملت می خندند!
🔹شما از این معادله چه چیزی برداشت می کنید؟! اسم این روابط ضربدری اقتصادی چیست؟ چگونه مجموعه عظیم وزارت نفت و شخص آقای بیژن زنگنه، شرکت ملی نفت، بازرسی نفت، سازمان بازرسی ذیل قوه قضائیه و سایر مسئولین راضی به این تاراج و حراج بیت المال شده اند؟ نقش استاندار وقت خوزستان –جناب غلامرضا شریعتی- در این ماجرا چه بوده؟ براستی چگونه فردی که هیچ تخصص و مهارتی در حوزه هواپیمایی ندارد، یکی از مهم ترین و باسابقه ترین شرکت های هواپیمایی را با قیمت بسیار نازل می خرد؟
🔸سوم؛ جدا از لیست اموال و دارایی که فقط به طور کلی به سرفصل های آنها اشاره شد، یکی از مهمترین دارایی های این شرکت، امتیاز و اعتبار داخلی و خارجی آن بوده که در همه جای دنیا، تحت عنوان BRAND خود ارزش و قیمت مجزایی دارد که باید محاسبه شود ولی در واگذاری هواپیمایی نفت، در حد یک نیم خط هم به آن اشاره نشده!
🔹شرکت هواپیمایی نفت، قریب ۹۰ سال قدمت داشته و باسابقه ترین شرکت هواپیمایی کشور بود و این سابقه و بخش های تخصصی مختلف ذیل این شرکت، اعتبار و امتیازی را فراهم آورده که به واسطه این اعتبار، هم مورد توجه و پشتیبانی شرکت ها و کمپانی های سازنده هواپیما و ارائه دهنده خدمات خرید – فروش قطعات و تعمیرات تخصصی و آموزش های تخصصی بوده که به هیچ وجه یک شرکت تازه تأسیس نمی تواند این پشتیبانی را داشته باشد و هم به واسطه این اعتبار، بازارهای داخلی و مشتریانی دارد(خاصه بازار بلیط هواپیما برای صنعت کشور) که بعد از سالها واگذاری، هنوز هم در اختیار این شرکت است.
🔸هنوز عمده بازار مشتریان حوزه های نفتی من جمله: فلات قاره، ملی حفاری ایران، نفت و گاز زاگرس جنوبی، پایانه های صادرات مواد نفتی، پتروشیمی های بزرگ مثل خارک و ماهشهر، پالایش نفت لاوان، صنایع نفت OIEC ، گاز ایران، پارس جنوب عسلویه و غیره، در اختیار شرکت هواپیمایی کارون است!
🔹داستان چگونگی خرید این شرکت، خود نیز ماجرای عجیبی دارد؛ در حالیکه افرادی چون علی انصاری(مالک ایرانمال) و مرعشی(سرمایه دار اهواز) و برخی دیگر، بعلت برخی پرونده ها از روند واگذاری کنار گذاشته شده بودند، با لابی گری استاندار وقت خوزستان-غلامرضا شریعتی- یدالله پروانه زاده اصفهانی با آنکه دارای وضعیتی شبیه و بلکه بدتر از افراد فوق بوده، خریدار هواپیمایی کارون می شود!
🔻عوامل اصلی موضوع سناریوی واگذاری و به فروش رساندن شرکت هواپیمایی نفت عبارتند از: بیژن زنگنه(وزیر وقت نفت)، نصرت رحیمی (رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی نفت)، علی اصغر عارفی (مدیر عامل شرکت های سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی نفت)، حسین شهاب الدین (رئیس هیئت مدیره شرکت هواپیمایی نفت)، شاپور کشایی فر (عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی نفت)، غلامرضا شریعتی (استاندار وقت خوزستان) و یدالله پروانه زاده اصفهانی (برنده مزایده و مالک فعلی شرکت هواپیمایی).
#کانال_شبکه_عماریون
@shabake_ammarion