⭕سند موسوم به 2030 سازمان یونسکو، یکی از پروژه‌های سازمان ملل متحد به منظور جهانی‌سازی ملت‌ها و یکسان‌سازی فرهنگ‌ها تحت عنوان «توسعه پایدار» است. این سند پس از شکست سند هزاره سازمان ملل به پیشنهاد امریکا به یونسکو ارائه شد و با حضور وزرای 130 کشور از جمله ایران در کره جنوبی تصویب شد. این سند درحالی توسط دولت روحانی امضا شده که دو نهاد نظارتی مهم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس از پذیرفتن آن بی اطلاع بودند. حال آنکه پذیرش تعهدات بین‌المللی بدون تصویب مجلس بی اعتبار و مخالف نص صریح قانون اساسی است. اجرای این سند در 25 شهریور 95 توسط هیأت دولت، با تشکیل کارگروهی الزامی می‌شود. 2. تبعات اجرای سند 2030 چیست؟ - با پذیرش سند، ایران ملزم می‌شود تا تغییرات مدنظر یونسکو را در نظام آموزشی و فرهنگی کشور حتی در زمینه کنترل جمعیت و محیط زیست و.. را اعمال کند و همین پایه تعارضات فرهنگی و هویتی را در نسل‌های آینده موجب می‌شود تا آنها با هویت ملی و مذهبی خود بیگانه شوند. تغییر سبک زندگی، تغییرات همه جانبه در تفکر عقیدتی، سیاسی، اخلاقی و حتی قوانین مدنی، تبعات دیگر این دومینوی خطرناک است.  -  سند 2030 مدخل ورودی سازمان‌های اصطلاحاً بین‌المللی برای سلطه فرهنگی بر کشورهاست که با تغییر نظام آموزشی آنها صورت می‌پذیرد. فراموش نکنیم که اغلب نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بازوهای اجرایی و اطلاعاتی امریکا و کشورهای غربی هستند.  - ایران ملزم می‌شود آمارها و اطلاعات مربوط به کودکان، نوجوانان و جوانان خود را به صورت گزارش‌های مداوم به نهادهای بیگانه اعلام کند. 3. مفاد سند 2030 چیست و چه تعارضاتی با فرهنگ ایرانی اسلامی دارد؟ این سند 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد که با نگاه سکولار و لیبرال به حقوق کودک، آموزش و پرورش، زن و خانواده پرداخته است. این عبارات اغلب به صورت "کلی"، با الفاظ "مثبت و انسانی" و لکن با توجه به تعریف مدنظر این سازمان‌ها و نه تعریف مدنظر ما بیان شده‌اند و همین موضوع، باعث شده، مدافعان سند، به انکار تعارض مفاد آن با اصول اسلامی و هویتی ما بپردازند. - به عنوان مثال، در پاراگراف 5 متن سند، "اصل منع تبعیض" در مورد "افرادی دایر سایر عقاید" و یا "افراد آسیب پذیر" آمده که طبق تفسیر نهادهای حقوق بشری سکولار، شامل گروه‌های همجنسباز و.. می‌شود. - یا در پاراگراف 10، موضوع "برابری جنسیتی با حق آموزش برای همه" مطرح شده که علی الظاهر به معنای حق آموزش برابر دختران و پسران است، اما در واقع، معنای آن، آموزش دختران و پسران بدون توجه به تفاوت ویژگی‌های طبیعی آنها و نقش‌های متفاوت آنها در آینده در خانواده (پدر - مادر)، اختلاط در مراکز آموزشی و.. است. یا آموزش بر مبنای تناسب نیازها و نقش‌های پسران و دختران، طبق پاراگراف 20، "کلیشه های جنسیتی" خوانده می‌شود که باید حذف شود. 4. برخلاف گفته‌های دولتی‌ها، اجرای سند، اختیاری و غیرالزامی نیست بلکه ایران، پس از پذیرفتن آن ملزم به انجام آن می‌شود. طبق پاراگراف 57 سند، دولت‌ها باید تضمین دهند که به بازبینی کتاب‌های درسی، بودجه و سیاست‌گذاری‌های آموزشی و همچنین آموزش معلمان طبق سند بپردازند. طبق پاراگراف 97-103 کشورها باید در قبال اجرای سند، پاسخگو باشند. @shabakekhabari_salehinmalard