🔹در مورد ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الرشیف چند نکته باید مورد توجه باشد:
🔹در مورد نشانه های ظهور برخی حتمی و برخی احتمالی است از قطعی ها ظهور سفیانی و صحیح آسمانی است
🔹برخی از نشانه ها مربوط به ظهور و برخی مربوط به قیام است و ایندو از هم فاصله دارند لذا اختلاف در روزهای اعلام شده را مربوط به این دو زمان می دانند
🔹ظهور امام همچون قیامت ناگهانی اتفاق می افتد
🔹زمان ظهور از غیوب است که فقط خداوند متعال از آن خبر دارد لذا در روایات آمده کسانی که زمان مشخص می کنندرا دروغگو بخوانید.
🔹در مورد بداء از عقاید مورد قبول شیعه است و به معنای آشکار شدن مصلحتی که در نزد خدا آشکار و در نزد مردم مخفی است که دراین جهت افعال مردم همچون دعا و یا طغیان بشر و یا شرایط اجتماعی ایجاد شده موثر است. لذا روایت متعدد از اهل بیت علیهم السلام و حتی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است که شیعیان حضرت باید برای تعجیل در ظهور و رفع موانع ظهور دعا کنند.
🔹در بهره گیری از برکات وجودی امام زمان عج و ظهور فردی، محدودیتی وجود ندارد ودر زمان غیبت این ارتباط وجود دارد.
🔹وظیفه شیعیان در هر زمان و شرایط حفظ آمادگی همه جانبه برای یاری امام و عمل به وظایف دینی فرد ی و اجتماعی مطابق با دستورات اهل بیت علیهم السلام است. تا هر زمان که ظهور محقق شد دچار شک و تردید و ناتوانی و ضعف نباشند.
🔹در مورد 313 نفر با توجه به ویژه گی های بیان شده از ایشان و اینکه توانایی های خاصی همچون طی الارض دارند و حتی برخی از ایشان از رجعت کنندگان هستند شامل معنای عام شیعه نیست و معنای خاص که در روایات شامل امام حسن و امام حسین علیهم السلام و مخلصانی همچون سلمان و اباذر و مقداد و امثال این ها است می شود.
🔹نظرها در مورد وقایع آخر الزمان بسیار متفاوت است و اختلافی است حتی برخی شروع ظهور و دوران آخر الزمان را از زمان ظهور آخرین نبی یعنی حضرت رسول صلی الله علیه و آله می دانند که به ظهور آخرین وصی خواهد انجامید
🔹در دوران های مختلف همچنان که نظر کارشناس محترم است اراده ی الهی بر این بوده که اگر امام زمان در آن مقطع یاری شود، فرج اتفاق بیافتد( توجه داشته باشید فرج در آن مقطع نه فرج نهایی که با ظهور امام زمان عج اتفاق می افتد) و چون یاری امام وقت محقق نشده فرج شیعه به تعویق افتاده تا آن زمان که فرج امام زمان عج به مصلحت و اراده الهی محقق شود. ان شاء الله