بندگانش روزی میده چه کافر چه مومن رحمت های خاص رو متناسب با موقعیت متوجه مومنین می کنه حالا این نعمت‌ها مجموعه است موردی نیست بعدا براتون مثالش رو هم میزنم ۱۴۶ هم پیش بینی آینده یهوده چیزی که الان داریم می بینیم آیه ۱۸۵ "بعد از این به کدام سخن ایمان خواهید آورد؟!" سوال عجیبیه... خیلی تکان دهنده ست اصلا این لحن و مدل صحبت قرآن تو هیچ کتابی وجود نداره _ آیه ۲۰۰ پیامبر ها که معصوم هستن هم وسوسه میشن؟ _ معلومه البته عصمت درجه بندی داره درجه هم بستگی به میزان توفیق خود فرد داره که تا چه حد تونسته رشد کنه _ این قضیه عصمت برای من جا نمی‌افته یعنی چی مگه میشه یه نفر نتونه گناه کنه خب اینکه میشه همون فرشته دیگه ارزشی هم نداره وقتی اختیاری نیست _ اختیار هست عصمت آگاهانه کنترل میشه ببین معصوم کسیه که خدا اون رو برای جایگاهی انتخاب کرده که باید بری از گناه باشه و اون هم متناسب با اون جایگاه خودش رشد میکنه و گناه نمی کنه کاملاً آگاهانه و سختیش به همینه بخاطر همینه که میگم برای انتخاب افراد در این سمت ها کاملا شایسته سالاری شده کسی انتخاب شده که قطعا بتونه خودش رو حفظ کنه اما مختار نه مجبور به ظرفیت ها نگاه شده تو بخوای جسم داغ بلند کنی با انگشت کوچیکه بلند نمیکنی چون از پسش برنمیاد با سبابه و شصت میری جلو که معلومه محکمن و تخطی نمیکنن سوره انفال آیه ۱۷ مربوط به جنگ بدره زمانی که جنگ بدر شروع میشه ابتدا پیغمبر یک مشت خاک بر می‌دارن و به سمت جبهه دشمن می پاشن به نماد ضربه و بعد یک طوفان شن هم به پا میشه که در پیروزی مسلمانها موثر بوده این آیه اون اتفاق اشاره میکنه ادبیات قشنگی هم داره این جمله کتایون_اصلا جنگ بدر چرا در میگیره مسلمانها چرا به کاروان تجاری اونها حمله میکنن؟ _به جبران اموالی که در مکه ناگزیر جاگذاشتن و مجبور به فرار شدن به دلیل نفی بلد مشرکین ۲۴ آیه قشنگیه ان الله یحول بین المرء و قلبه خدا بین انسان و قلبش حایله به عبارت دیگه قلب انسان بین دو انگشت خداست میتونه در هر زمان منقلبش کنه و به چیزی توجهش بده 29 هم خیلی عجیبه خدا می فرماید اگر بچه‌های خوبی باشید یه وسیله یه سنجه بهتون میدم که راحت حق و باطل رو از هم تشخیص بدید خب اون سنجه چی میتونه باشه؟ بهش فکر کنید که چه چیزی اونقدر قدرت داره که در تمام ادوار و همیشه بتونه حق و باطل رو تفکیک کنه ژانت_منظورش قرآنه؟ _ قرآن رو که داده یه چیزی هست که میگه اگر خوب باشید بهتون میدم! بهش فکر کنید... جزء دهم آیه 57 می فرماید طوری بهشون حمله کن از لحاظ ادوات و نیروها و روحیه که بترسن و فرار کنن یعنی کشتاری صورت نگیره و حتی المقدور ریخته نشه! آیه ۶۳ هم میفرماید بین مسلمان‌ها الفت و مهری هست واقعا هم هست اصلا همین که تونسته چند تا قیبله که تا قبلش در شرایطی نسبت به هم بودند که اگر یکی‌شون می‌گفت ماست سفیده اون یکی میگفت سیاهه رو کنار هم حول یک محور و یک امت جمع کنه مهمترین و بزرگترین معجزه اجتماعی پیامبره در یک کلام تشکیل امت واحده در جامعه‌ای با ساختار عشیره ای واقعاً می تونه یک معجزه قلمداد بشه همین الانش هم همینطوره مسلمانان نسبت به هم محبت قلبی مثال زدنی دارن که البته این خواست خداست که این محبت رو بین قلوب مسلمین جاری کرده میفرماید هرچی ثروت توی دنیاست اگر کسی خرج کنه نمی تونه محبت بین انسانها جاری کنه فقط منِ خدا این کار ازم بر میاد چون یحول بین المرء و قلبه قلب آدم توی دستمه فقط من نه هیچ بشری ای پیغمبر این دلیل حقانیت توئه که تونستی این امت رو با وجود اختلافاتی که دارن حول محور دین جمع کنی و این محبت امروز بین اونها جاریه که برای هم فداکاری می‌کنن در حدی که وقتی مهاجرین به مدینه میان انصار خونه هاشون رو با اون ها قسمت می کنن! پدیده نادریه در طول تاریخ آیه ۷۲ تاکید بر وفای بر پیمان حتی با دشمن چون اعتبار و وجهه اجتماعی یک مسلمان برای خدا مهمه یک مسلمان باید قابل اعتماد باشه برای همه البته تا زمانی که اونها هم به عهد خودشون وفادار باشن سوره توبه آیه 6 میفرماید اگر کسی پناهنده شد به مسلمونها حتی بدون اینکه ایمان بیاره جونش رو ضمانت کنید ولی هر کس از دشمنی که با شما کرده و آوارگی که به شما تحمیل کرده پشیمون نیست امروز باید طعم عدم امنیت جانی و ترس رو بچشه همونطور که پوست و گوشت شما رو سال‌ها با این ترس و دلهره ممزوج کرد کتایون_طبق آیه ۳۰ باید مسلمان ها از غیر مسلمان ها جزیه بگیرن مگه غیر مسلمان بودن جرمه چرا حقوق اجتماعی برابر ندارن؟ _ اتفاقا حقوق اجتماعی کاملا برابره همونطور که حکومت اسلامی موظف به حفظ جان و مال و ناموس مسلمان ها هست در قبال غیر مسلمان ها هم تا همین حد مسئوله فقط چون مسلمانها زکات می دن و غیر مسلمانها این حکم رو ندارن به جای زکات ازشون جزیه گرفته میشه مثل مالیات میمونه جریمه نیست! آیه ۳۲ خیلی مثال قشنگیه میفرماید؛