🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ❣️إنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ [ ﻛﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ] ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ .(1) ❣️فصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﭘﺲ [ ﺑﻪ ﺷﻜﺮﺍﻧﻪ ﺁﻥ ] ﺑﺮﺍﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﺷﺘﺮ ﻗﺮﺑﺎﻧﻰ ﻛﻦ .(2) ❣️إنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺩﺷﻤﻦ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ] ﺗﻮ [ ﺯﺧﻢ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ ] ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺒﺎﺭ ﻭ ﻧﺴﻞ [ ﻭ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺧﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ] ﺍﺳﺖ .(3 کوثر) ✍️کلمه‌ی «كوثر»از «كثرت» گرفته شده و به معناى خیر كثیر و فراوان است و روشن است كه این معنا مى‌‏تواند مصادیق متعدّدى هم‌چون وحى، نبوّت، قرآن، مقام شفاعت، علم كثیر و اخلاق نیكو داشته باشد، ولى آیه آخر سوره، مى‌‏تواند شاهدى بر این باشد كه مراد از كوثر، نسل مبارك پیامبر اكرم(ص) است. زیرا دشمنِ كینه‌‏توز با جسارت به پیامبر، او را ابتر مى‏‌نامید و خداوند در دفاع از پیامبرش فرمود: «انّ شانئك هو الابتر»؛ دشمن تو، خود ابتر است. بنابراین اگر مراد از كوثر، نسل نباشد، براى ارتباط آیه اول و سوم سوره، توجیه و معنایى دل‏‌پسند نخواهیم داشت. كلمه «ابتر» در اصل به حیوان دم‌‏بریده و در اصطلاح به كسى گفته مى‌‏شود كه نسلى از او به یادگار باقى نمانده باشد. از آن‌جا كه فرزندان پسر پیامبر در كودكى از دنیا رفتند، دشمنان مى‏‌گفتند: او دیگر عقبه و نسلى ندارد و ابتر است. زیرا در فرهنگ جاهلیّت دختر لایق آن نبود كه نام پدر را زنده نگاه دارد. بنابراین جمله «انّ شانئك هو الابتر» دلیل آن است كه مراد از كوثر، نسل كثیر پیامبر است كه بدون شك از طریق حضرت زهرا(س) مى‏‌باشد.