هدایت شده از سهراب خلیلی
بسم الله الرحمن الرحیم ✅آشنایی مختصر با مکتب امام خمینی ره و شاخص های مدل خط امام ره ( به مناسبت ولادت حضرت امام خمینی ره) 👈 قسمت پنجم (اخر)؛ ادامه مهمترین شاخصه های مدل خط امام ره ۸)عدالت اجتماعی در مکتب سیاسی امام خمینی ره عدالت اجتماعی جایگاه و اهمیتی بس والا دارد.در این مکتب ،تحقق عدالت اجتماعی ،هدف بعثت انبیاء و انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم طاغوت و نیز راز دشمنی استکبار بوده است و بی توجهی به آن عواقب شومی را برای حکومت و ثروت اندوزان به دنبال می آورد.بر اساس این مکتب،در حکومت و جامعه باید تمامی اقشار جامعه از حقوق برابر برخوردار و همه در برابر عدالت مساوی باشند و قانون و موازین قانونی بر آن حاکم بوده ،مسئولان در صدد جلب امتیازات ویژه برای خود نباشند و همواره با خدمتگزار مردم دانستن خود،به دنبال پر کردن شکاف های طبقاتی به نفع محرومان باشند.در این مکتب ،تحقق عدالت اجتماعی هدف غایی و نهایی نبوده و هدف متوسط برای رسیدن افراد جامعه به کمال معنوی و انسانی است.در مکتب سیاسی امام ره با الگوپذیری از عدالت اجتماعی مطرح در حکومت های پیامبر ص و امام علی ع ،تحقق عدالت اجتماعی،لوازمی نظیر : تشکیل حکومت ،اجرای احکام اسلام ،عدالت کارگزاران و نهراسیدن آنان از تهمت ها و برخورداری ایشان از تجربه تلخ فقر و بی عدالتی و نیز احساس مسوولیت همگانی را می طلبد.حضرت امام ره در سیره عملی خود نیز اهتمام خاصی به تحقق عدالت اجتماعی داشتند و ضمن رعایت ان در رفتارهای فردی و حکومتی خود،توجه به ان را یکی از مطالبات جدی و همیشگی خود از مسئولان‌ حکومتی می دانستند. ۹)نگاه بین المللی و جهانی یک نقطه ی دیگر از نقاط روشن خط امام ،جهانی بودن انقلاب اسلامی است.از منظر امام ره ،رسالت مهم این انقلاب ،تمدن سازی و زمینه سازی برای ظهور موعود الهی است.بدین لحاظ ،تثل صدور انقلاب و دعوت بشریت به پیام انقلاب اسلامی را یکی از رسالت های اساسی جمهوری اسلامی می دانست.این شاخص از سوی رهبر معظم انقلاب در بیست و یکمین سالروز ارتحال امام ره مجددا مورد تاکید قرار گرفت :« یک نقطه دیگر از نقاط روشن خط امام ره ،جهانی بودن نهضت است.امام ره نهضت را جهانی می‌دانست و این انقلاب را متعلق به همه ملت های مسلمان ،بلکه غیرمسلمان معرفی می کرد .امام ره از این ابایی نداشت... این معنایش این است که بوی خوش این پدیده ی رحمانی باید در دنیا پراکنده شود،ملت ها بفهمند که وظیفه شان چیست ،ملت های مسلمان بدانند که هویتشان چگونه است و کجاست.یک نمونه این نگاه جهانی ،موضع گیری امام خمینی ره در باب فلسطین است.امام‌ ره صریحا فرمود:« اسرائیل یک غده سرطانی است » ۱۰) حاکمیت اخلاق و انگیزه الهی از برجسته ترین ویژگی های امام ره این بود که خود را به کلی فراموش کرده ،هدفش خدا بود و با همه وجودش خدا را می دید ،برای خدا سخن می گفت و در راه خدا قلم میزد و در راه خدا گام بر می داشت. اخلاص و انگیزه الهی در او باعث شد بزرگترین اتفاقات دنیا ،کوچکترین تاثیری در او نگذارد.در عین حال این انگیزه و نگرش عرفانی و الهی او باعث شد ترکیبی از صفات متضاد باشد.در عین تواضع و خضوع در برابر حضرت حق و مردم مسلمان ایران ،با تمام قدرت در برابر قدرت های استکباری می ایستاد.همین خلوص و ارتباط الهی ،عامل کمک ها و راهنمایی های خداوند متعال و پشتوانه الهامات غیبی بود که صحیح ترین تصمیمات سیاسی را در حساس ترین مقاطع اتخاذ نماید. این شاخص خط امام ره از سوی رهبری معظم انقلاب این گونه تبیین گردید:« امام ره در تصمیم گیری ها و تدابیر خود ،محاسبات معنوی را در درجه اول قرار می داد...انسان برای هر کاری که می خواهد بکند ،در درجه اول هدفش کسب رضای الهی باشد ؛ کسب پیروزی نباشد ،به دست گرفتن قدرت نباشد ،کسب وجاهت پیش زید و عمر نباشد ...ما برای تکلیف کار می کنیم ؛اما خدای متعال بر همین عمل برای تکلیف ،بهترین نتیجه را به ما خواهد داد.این یکی از خصوصیات مشی امام و خط امام ره است. ۱۱)قضاوت در مورد اشخاص یکی از چالش های بعد از امام ره ،سردر گمی افراد د مواجهه با خواص انقلاب است.در عصر بنیانگذار نظام،خواص انقلاب به دلیل مجاهدت و همراهی با رهبری انقلاب نقش بسزایی در تحقق اهداف انقلاب دارند.متاسفانه خواص به دلایلی از جمله آلودگی ها و فاصله گیری از روحیات مجاهدت دیروز و رسیدن به الاف و الوف زندگی ،دچار استحاله فکری و رفتاری می گردند و این شرائط قضاوت را برای افراد عادی جامعه دشوار نموده و با یک حالت تحیر و متناقض نمایی روبرو می شوند. در این حالت ،بهترین مبنای قضاوت افراد ،داشتن ملاک و شاخص از خط امام ره است که اگر دیدگاه ها و نگرش های خواص با شاخص های خط امام همراهی و تطبیق داشت همراهی کرده ،وگرنه به صرف سوابق دیروز ،نباید افراد را گمراه سازد.عبرت از زندگی برخی خواص در تاریخ اسلام از جمله طلحه و زبیر ،عایشه و امثالهم و نیز برخی از یار