شبهه: چرا محمد حج را واجب کرد؟* *چرا بايد رفتن به خانه خدا فقط براي ثروتمندان مقدور باشد؟* مگر فقرائي که قدرت ماليشان اجازه نميدهد که به مکه بروند، بنده او نيستند؟ آيا تهيدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ * آيا اين خود يک تبعيض طبقاتي نيست؟* چرا خدا بجاي مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نيز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجي را بدست آورده و به آن ميبالند؟ (خلاصه شده) پاسخ‌ششم‌: با سلام خدمت شما اولا خداوند حج را بر شخص مستطيع واجب کرد يعني شخصي که علاوه بر شرايط ديگر، تمکن مالي نيز داشته باشد وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا؛ و مردم را حجّ و زيارت آن خانه به امر خدا واجب است بر هر کسي که توانايي براي رسيدن به آنجا دارد. (1) اگر خداوند حج را بر فقرا واجب مي کرد براي آنها تکليف شاقي بود که نمي توانستند انجام دهند و در نتيجه مستحق کيفر بودند بنابراين عدم وجوب حج بر فقرا دستور حکيمانه از جانب خداوند بود تا بي جهت فقرا و افرادي که تمکن مالي ندارند به زحمت نيافتند نکته بعدي اينکه حج از زمان حضرت ابراهيم (ع) واجب بوده است و اختصاص به دين اسلام ندارد و اينکه گفته شود پيامبر (ص) براي نجات مکه آن را واجب کرد دروغي بيش نيست. بنابر يک ديدگاه خانه کعبه از زمان حضرت آدم (ع) و به دست ايشان ساخته شد و در زمان حضرت ابراهيم (ع) به دستور خداوند تجديد بنا شد و خداوند آن جا را حرم امن خود قرار داد چنانکه در قرآن کريم مي فرمايد: فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ? وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا؛ در آن خانه آيات (ربوبيّت) هويداست، مقام ابراهيم خليل است، و هر که در آنجا داخل شود ايمن باشد.(2) اينطور نيست که پيامبر (ص) براي حفظ مکه حج را واجب کرده باشد حج عملي بود که پيش از اسلام حتي مشرکان نيز آن را انجام مي دادند (البته با اعمال تحريف شده و مطابق عقايد خود) خداوند عمل حج را نشانه ايمان قرار داده و مخالفت با آن را مساوي با کفر بيان کرده است وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ؛ و هر که کافر شود (به خود زيان رسانده و) خدا از جهانيان بي‌نياز است.(3) چنانکه در اين آيه آمده است خداوند نيازي به بندگان خود ندارد اين انسانها هستند که بايد بندگي خود را نشان دهند. خداوند کعبه را مظهر توحيد و يکتا پرستي قرار داد تا همه مسلمانها با هر عقيده و مذهبي که دارند از هر رنگ و نژاد و زباني که هستند در کنار يکديگر جمع شده و حول محور واحد يعني خانه خدا را طواف کنند و کعبه را قبله خود قرار داده و خدا را پرستش کننداميرالمومنين (ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: اگر خداوند خانه محترمش و مکان‌‏هاى انجام مراسم حج را در ميان باغ‌‏ها و نهرها و سرزمين‌‏هاى سبز و هموار و پر درخت و ميوه، مناطقى آباد و داراى خانه‌‏ها و کاخ‌‏هاى بسيار و آبادى‌‏هاى به هم پيوسته در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه داراى مناظرى زيبا و پر آب در وسط باغستانى شادى آفرين و جادّه‌‏هاى آباد قرار مى‌‏داد به همان اندازه که آزمايش ساده بود پاداش نيز سبک‌‏تر مى‌‏شد. اگر پايه‌‏ها و بنيان کعبه و سنگ‏‌هايى که در ساختمان آن به کار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و داراى نور و روشنايى بود دل‌‏ها ديرتر به شک و ترديد مى‌‏رسيدند و تلاش شيطان بر قلب‏‌ها کمتر اثر مى‌‏گذاشت و وسوسه‌‏هاى پنهانى او در مردم کارگر نبود در صورتى که خداوند بندگان خود را با انواع سختى‌‏ها مى‌‏آزمايد و با مشکلات زياد به عبادت مى‏‌خواند و به اقسام گرفتارى‌‏ها مبتلا مى‌‏سازد، تا کبر و خود پسندى را از دل‌‏هايشان خارج کند و به جاى آن فروتنى آورد و درهاى فضل و رحمتش را به روى‌‏شان بگشايد و وسائل عفو و بخشش را به آسانى در اختيارشان گذارد.(4) با کمي توجه به اعمال حج و کمي انصاف، معلوم مي شود ارزش ديني حج چقدر بالاست اعمالي مانند: احرام و کندن تمام لباس و زر و زيور و قناعت کردن به دو تکه پارچه احرام، طواف خانه خدا، سعي و صفا و مروه و وقوف در بيابان عرفات، مشعر و منا و تراشيدن موي سر و ذبح قرباني و ... همه و همه آموزنده تواضع و فروتني در برابر عظمت پروردگار و به هدف زدودن بت‌هاي غرور و تکبر و نخوت از کعبه جان است.نکته پاياني اينکه اينگونه نيست که هر که اعمال حج انجام دهد حج او مورد قبول خداوند باشد چه بسيارند کساني که با زحمت، حج انجام مي دهند اما هيچ بهره اي از آن نمي برند. مراقب باشيد؛ شيطان همواره سعي در تشکيک در قلوب اهل ايمان دارد تا آنها را از فيوضات الهي محروم کند اينکه اکنون غاصبان سعودي متصدي برگزاري حج هستند دليل نمي شود اين واجب الهي ترک شود بلکه هر چه حضور شيعه کم رنگ تر باشد آنها خوشحال تر خواهند بود چرا که حضور شيعه خاري در چشم آنهاست. سرمايه اصلي آنها نفت است اگر صد هزار شيعه به مکه نر