🔻معضل تردد خودروهای فرسوده به دولت چهاردهم نرسید
🔹دولت پزشکیان، با بحران تردد خودروهای فرسوده در سطح شهرها به خصوص کلان شهرها مواجه نیست چرا که در دولت شهید ابراهیم رئیسی، طرحهای فروش خودرو برای دارندگان خودروهای فرسوده آغاز شد و بخش قابل توجهی از خودروهای فرسوده از خیابانهای کشور حذف شدند.
🔹معضل افزایش حضور خودروهای فرسوده در سطح شهر، از سال ۱۳۹۷ آغاز شد؛ در این سال صنعت خودرو مورد شدیدترین تحریمهای ظالمانه قرار گرفت و از آنجا که دولت مستقر(دولت روحانی) در طول فعالیت خود برای خودکفایی صنعت خودرو اقدامی انجام نداده بود و عملاً خودروسازان، واردکنندگان قطعات خودرو بودند، تولید خودرو بشدت کاهشی و در پی آن جایگزینی و از رده خارج کرده خودروهای فرسوده از دستور کار دولت وقت خارج شد.
🔹با توقف اسقاط خودروهای فرسوده، خیلی از کسانی که دارنده این نوع خودرو بودند، به ناچار با همین خودروها ادامه دادند تا دولت مجدد اعلام کند که زمان اسقاط خودروها از چه زمانی آغاز میشود.
🔹تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای کنار گذاشتن خودروهای قدیمی که آلایندگی زیادی برای شهرها ایجاد میکردند، رخ نداد و در نهایت دولت سیزدهم برای تعویض خودروهای قدیمی برنامهریزی کرد.
🔹رضا معیری، کارشناس صنعت خودرو به «ایران »گفت: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده، اهمیت بسزایی داشت که متأسفانه در دولت دوازدهم، کنار گذاشته شد و هیچ اقدامی برای دارندگان خودروهای قدیمی صورت نگرفت. این در حالیاست که کشور به جهت آلایندگی که این خودروها ایجاد میکند، هزینه بالایی میپردازد.
🔹 این هزینهها در کلان شهرها بسیار بیشتر است. هزینهای که بابت درمان، مرگ و میر و... ایجاد میشود، خیلی زیاد است و قابل محاسبه نیست. این خودروها به اقتصاد کشور هم ضربههای جبرانناپذیری وارد میکند که یکی از آنها مصرف بالای بنزین است. بنزینی که دولت میتواند صادر کند اما به خاطر مصرف بالای خودروهای فرسوده، مجبور به توزیع داخلی است.
🔹او ادامه داد: یکی از چالشهای جدی که دولت سیزدهم با آن مواجه شد، تاکسیهای فرسوده بود؛ مردم بشدت از این موضوع گلایهمند بودند. لذا دولت شهید ابراهیم رئیسی با وجود ادامه یافتن تحریمها علیه صنعت خودرو، شرایطی را فراهم کرد که دارندگان خودروهای فرسوده بتوانند به صورت مستقل در طرحهای فروش خودرو شرکت کنند و از سویی اسقاط خودروهای فرسوده برای خودروسازان، واردکنندگان و مونتاژکاران خودرو اجباری شد.
🔹این کارشناس صنعت خودرو با تأکید براینکه دولت سیزدهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را احیا و این مهم کمک قابل توجهی کرد که از تعداد خودروهای فرسوده در سطح شهر کاسته شود.
🔹درهر حال دارندگان خودروهای فرسوده به صورت مستقیم میتوانند خودروی فرسوده خود را با قیمت بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان به فروش برسانند و یا از امتیاز آن برای خرید خودروی صفر کیلومتر بهره ببرند. لذا امیدواریم که این طرح در دولت چهاردهم هم ادامه پیدا کند تا دیگر شاهد تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور نباشیم.
@ShahidJomhor