🌼تفسیر: الف: هدایت تكوینى، نظیر هدایت زنبور عسل كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و یا هدایت و راهنمایى پرندگان در مهاجرت هاى زمستانى و تابستانى. ب: هدایت تشریعى كه همان فرستادن انبیاى الهى و كتب آسمانى براى هدایت بشر است. كلمه ى «صراط» بیش از چهل مرتبه در قرآن آمده است. انتخاب راه و خط فكرى صحیح، نشانه ى شخصیت انسان است. راههاى غیر الهى متعدّدى در برابر انسان قرار دارد كه او باید یكى را انتخاب كند:  * راه خواسته ها و توقعات هاى خود.  * راه انتظارات وهوس هاى مردم.  * راه وسوسه هاى شیطان.  * راه طاغوت ها.  * راه نیاكان و پیشینیان.  * راه خدا و اولیاى خدا. انسان مؤمن، راه خداوند واولیاى او را انتخاب مى كند كه بر دیگر راهها امتیازاتى دارد: الف: راه الهى ثابت است، بر خلاف راه هاى طاغوت ها و هوس هاى مردم و هوس هاى شخصى كه هر روز تغییر مى كنند. ب: یك راه بیشتر نیست، در حالى كه راه هاى دیگر متعدّد و پراكنده اند. ج: در پیمودن آن، انسان به مسیر و مقصد مطمئن است. د: در پیمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد. راه مستقیم، راه خداست. «انّ ربّى على صراطٍ مستقیم»  * راه مستقیم، راه انبیاست. «انّك لَمِن المرسلین على صراطٍ مستقیم»  * راه مستقیم، راه بندگى خداست. «و أنِ اعبدونى هذا صراط مستقیم»  * راه مستقیم، توكّل وتكیه بر خداست. «مَن یعتصم باللّه فقد هُدىَ الى صراط مستقیم»  * راه مستقیم، یكتاپرستى و تنها یارى خواستن از اوست.  * راه مستقیم، كتاب خداوند است.  * راه مستقیم، راه فطرت سالم است. انسان، هم در انتخاب راه مستقیم و هم در تداوم آن باید از خدا كمك بگیرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نیروگاه مى گیرد. «اهدنا الصّراط المستقیم» در راه مستقیم بودن، تنها خواسته اى است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب مى كند، حتّى رسول اللَّه صلى الله علیه وآله و ائمّه اطهارعلیهم السلام از خداوند ثابت ماندن در راه مستقیم را مى خواهند. انسان باید همواره، در هر نوع از كارهاى خویش، اعم از انتخاب شغل، دوست، رشته ى تحصیلى وهمسر، راه مستقیم را از خداوند بخواهد. زیرا چه بسا در عقاید، صحیح فكر كند، ولى در عمل دچار لغزش شود و یا بالعكس. پس هر لحظه، خواستن راه مستقیم از خدا، ضرورى است. راه مستقیم مراتب و مراحلى دارد. حتّى كسانى كه در راه حقّ هستند، مانند اولیاى خداوند، لازم است براى ماندن در راه و زیادشدن نورِ هدایت، دعا كنند. «والّذین اهتدوا زادَهم هُدى» راه مستقیم، همان راه میانه و وسط است كه حضرت على علیه السلام مى فرماید: انحراف به چپ و راست گمراهى و راه وسط، جاده ى هدایت است. راه مستقیم یعنى میانه روى واعتدال واحتراز از هر نوع افراط وتفریط، چه در عقیده و چه در عمل. یكى در عقاید از راه خارج مى شود ودیگرى در عمل و اخلاق. یكى همه كارها را به خدا نسبت مى دهد، گویا انسان هیچ نقشى در سرنوشت خویش ندارد. و دیگرى خود را همه كاره و فعّال مایشاء دانسته و دست خدا را بسته مى داند. یكى رهبران آسمانى را همچون مردمان عادى و گاهى ساحر و مجنون معرّفى مى كند و دیگرى آن بزرگواران را در حدّ خدا مى پندارد. یكى زیارت امامان معصوم و شهدا را بدعت مى داند و دیگرى حتّى به درخت و دیوار، متوسل شده و ریسمان مى بندد. یكى اقتصاد را زیر بنا مى داند و دیگرى، دنیا و امورات آن را نادیده مى انگارد. در عمل نیز یكى غیرت نابجا دارد و دیگرى همسرش را بى حجاب به كوچه و بازار مى فرستد. یكى بخل مى ورزد و دیگرى بى حساب سخاوت به خرج مى دهد. یكى از خلق جدا مى شود و دیگرى حقّ را فداى خلق مى كند. اینگونه رفتار وكردارها، انحراف از مسیر مستقیم هدایت است. خداوند دین پا برجا واستوار خود را، راه مستقیم معرّفى مى كند. در روایات آمده است كه امامان معصوم علیهم السلام مى فرمودند: راه مستقیم، ما هستیم. یعنى نمونه ى عینى و عملى راه مستقیم و اسوه و الگو براى قدم برداشتن در راه، رهبران آسمانى هستند. آنها در دستورات خود درباره ى تمام مسائل زندگى از قبیل كار، تفریح، تحصیل، تغذیه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح و علاقه به فرزند و ... ، نظر داده و ما را به اعتدال و میانه روى سفارش كرده اند. جالب آنكه ابلیس در همین صراطِ مستقیم به كمین مى نشیند. آرى، اسلام دین یك بعدى نیست كه تنها به جنبه اى توجّه كند و جوانب دیگر را فراموش كند، بلكه در هر كارى اعتدال ومیانه روى وراه مستقیم را سفارش مى كند. كسى كه مى گوید «الحمدللَّه ربّ العالمین الرّحمن الرّحیم...» مراحلى از هدایت را پشت سر گذارده است، بنابراین درخواست او، هدایت به مرحله بالاترى است. 🏴💔🏴 http://eitaa.com/shahidmohammadrezaalvani