💥حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد.
بعضی زود میگويند که آن رواياتِ مخالف قیام را ديدهايد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده، آن روايات را هم ديده است. آن روایات از بسترِ فقاهتِ او عبور کرده.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«انقلاب اسلامی را يک مرحله ظهور درگيری باطنيِ بين جبهه حق و باطل در مقياس جهانی میدانيم؛ يعنی انقلاب ما مرحله جديدی از ظهور جهانيِ اين درگيری است که بهوسيله يکی از پرچمداران حق، که يکی از نُوّاب عام حضرت ولی عصر (علیهالسلام) بودند، راهبری شده و حجيتش هم به همين برمیگردد. حجيت رفتار ما در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد؛ يک آدمی که در قله فقاهت بوده، محور اين حرکت بوده و اين، مدار حجيت است.
ديگر جایی ندارد بحث کنند که آن روايات مخالف قیام را چهکار میکنيد! ⬅️فهم شما هم از آن روايات، يک اجتهاد است در مقابل اجتهاد. حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد. ممکن است فقيهی هم قائل نباشد؛ عيب ندارد، براي آن فقيه حجت نيست. ولی اين اختلاف اجتهاد، موجب عدم حجيتِ اين حرکت نيست؛ اين حرکت، حرکتی است که در عصر غيبت حجيت داشته و با حجت الهی پيش رفته و لذا حجت بر آن قائم است؛ اين خيلی مهم است. بعضی زود میگويند که آن روايات را ديديد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده هم آن روايات را ديده است؛ آن روایات از بستر فقاهت او عبور کرده است. همينطور که روايات نماز و صوم و صلات و امثال آن از بستر فقاهت عبور میکند و حجت ميشود، رواياتی که ناظر به تکاليف اجتماعیاند هم همینگونه حجت میشوند. بنابراين حجیت این انقلاب، بر مدار يک فقيه جامعالشرايط است.
پس انقلاب اسلامی مرحلهای از ظهور باطنی درگيری حق و باطل در جهان است که بر مدار فقاهت شکل گرفته است؛ مدار حجيت در دوران غيبت، فقاهت است و اين فقاهت حجيت دارد. این انقلاب دارد مسير خودش را با همان حجيت طي ميکند؛ يعني اينطور نيست که يک درويش بالا نشسته باشد و بگوید من ديشب شهود کردم! يک فقيه در رأس است و بر اساس فقاهت میگويد که وظيفه اجتماعی ما اين است. و اين فقاهت، در عصر غيبت، حجيت اجتماعی دارد.» ۹۵/۵/۲۰
«حجیت این انقلاب به امام بزرگوار ما بر میگردد، حجیت عصر غیبت هم به ایشان بر میگردد، یک فقیه جامع الشرایط و عادلی که هیچکس قبل از اینکه مباحث سیاسی پیش بیاید در عدالت و تقوا و فقاهت ایشان تردید نکرده است. این پایگاه حجیت این حرکت عظیم است. یک حرکت عظیم به سمت ظهور که پایگاهش هم فقاهت در عصر غیبت است که کانون حجیت در عصر غیبت است. بعضی نیایند برای ما حدیث بخوانند؛ حدیثها را فقیهانه باید معنا کرد و آن کسی که پرچمدار بوده، خودش فقیه بوده است. ما خودمان برای احادیث، بینهایت ارزش قائل هستیم، امّا فهمِ فقیهانه از حدیثْ معتبر است.» ۹۷/۸/۲۵
☑️
@mirbaqeri