. ♻️ بازی ترور (1) 🔰 حمید رسایی: آیا ترور سعید حجاریان در سال 78 سازماندهی شده بود یا خودسرانه؟ در دوره حاکمیت اصلاح طلبان سه حادثه مهم رخ داد که هر یک از آنها تخریب یکی از نهادهای امنیتی را هدف می‌گرفت: قتلهای زنجیره ای، هدف: وزارت اطلاعات. حوادث کوی دانشگاه، هدف: نیروی انتظامی. واقعه ترور حجاریان، هدف: سپاه و بسیج. خاتمی آن ایام، ترور را کار سازماندهی شده می‌دانست البته انگشت اتهام وی غیرمستقیم متوجه نهادهایی مثل سپاه و بسیج بود. وی در آن ایام با صدور نامه‌ای اعلام کرد: "معتقدم مسأله عمیق تر است و به لحاظ روان شناختی باید پیگیری شود و با یک حرکت وزین فرهنگی برای ریشه یابی این نوع خشونت ها و جلوگیری از آن به عمل آید." یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی اما پس از مدتی در این باره اعلام کرد: "اهداف این افراد بر اساس احساسات شخصی و تشخیص فردی آنان استوار است و از نظر ما وابستگی خارجی و وابستگی جناحی برای آنان متصور نیست. از نظر ما این افراد گروهی خودسر هستند که با انگیزه ماجراجویانه و احساساتی اقدام به این کار کردند." اما واقعیت ترور سعید حجاریان چه بود؟‌ آیا واقعا بر اساس ادعای خاتمی سازماندهی شده یا مطابق نظر وزیر اطلاعات وی، ترور حجاریان خودسرانه بوده. بر اساس مستندات مکشوف در کتاب بازی ترور به این جمع بندی رسیدیم که این ترور بازی سازماندهی شده‌ای بود. سال 78 و پس از واقعه قتل‌های زنجیره‌ای و کوی دانشگاه، پس از سوء قصد به سعيد حجاريان، اظهار نظرهاى مختلفى درباره ماهيت گروه ترور و مسأله صدور فتواى ترور بر زبان‏‌ها جارى شد. در اين جنگ روانى نيز سعى شد تا مسأله ‏ترور را همانند قتل‌هاى زنجيره‏اى و کوی دانشگاه به يک فكر و انديشه‏ دينى گره بزنند و به شخص و گروه خاصى منتسب كنند. در اولين حركت، روزنامه صبح امروز كه مدير مسئول آن شخص حجاریان بود، نوشت: "من تروريست‌ها را می‌شناسم ... آنها نيروى نظامى نبودند، دست به اسلحه نبردند و شليك نكردند، بلكه فتوا دادند و حكم صادر كردند." (26 اسفند 78) بيست روز پس از اين اظهار نظر، درحالى كه هر روز بر حجم اين اتهامات در روزنامه‏‌ها افزوده می‌شد، محمد سلامتی، عضو فعال‏ سازمان غير دينى مجاهدين انقلاب و دبير كل آن اعلام كرد: "كسانى كه با انگيزه‏‌هاى ايدئولوژيک دست به ترور می‌زنند، به مجوز شرعى نياز دارند." علاوه بر وی در تیتر برخی رسانه‌ها اعلام شد: "ديگرانى بودند كه تصميم گرفته و مجوز دادند و بعد عده ‌اى اجرا كردند." تمام اين سخنان - كه به گوشه كوچكى از آن اشاره شد - در حال و هواى روزهاى نخست پس از ترور مطرح شد، امّا سخنى كه پس از ماه‌ها از طرف حجاريان در يک مصاحبه مطبوعاتى عنوان شد، جهت‌دارترین سخن برای انحراف افکار عمومی و ایراد اتهام به آیت الله مصباح بود. وى در پاسخ به سئوال خبرنگارى كه پرسيد هيچ تصور می‏‌كرديد روزى توسط چنين افرادى ترور شويد؟ گفت: "نه، انتظار نداشتم. از جريان‏‌هاى داخلى انتظار نداشتم. گاهى درباره گروه‏‌هاى برانداز خارجى فكر می‌کردم، امّا در باره اينها نه. زيرا كسى كه ادعاى ديندارى می‌کند براى اين ‏كارها بايد حجت شرعى داشته باشد. فكر نمی‏‌كردم عالمى در سطح بالا اجازه ترور بدهد، چون در اسلام ترور حرام است. اسلام اجازه ترور نمی‌دهد." جالب اين است كه حجاريان در پاسخ به سئوال ديگرى، وقتى خبرنگار می‌پرسد: آيا ضاربين شما حكم داشتند و شما در جريان قرار گرفتيد؟ می‌گويد: "خير. من دنبال نكردم ببينم حكم داشتند يا نه، امّا آدم متدين براى حركات خود - مخصوصاً قتل نفس - بايد جواز شرعى داشته باشد وگر نه دينداری‌اش بی معنا می‌شود. مگر اين‏كه فكر كنيم اينها ضارب نبودند، يا در ديندارى‏شان شک كنيم. والا آنهايى كه قبل از انقلاب هم دست به ترور زدند، مثل فداييان اسلام و مؤتلفه، بالاخره از جايى جواز گرفتند. امام ‏جواز ترور نمی‌داد، حتى در زمان شاه. من فكر می‌كنم كسى كه ادعاى ديندارى می‌كند، از امام تبعيت می‌کند، بنابر اين چنين كارى را انجام نمی‌دهد." (روزنامه ایران: 27 آذر 79) سئوال اين است كه چرا حجاريان در آن ایام ادعا می‌كرد اين كار توسط گروه‏‌هاى داخلى نظام انجام شده و چرا آن گروه را رسماً نام نمی‏‌برد؟! وى می‏‌گويد: "فكر نمی‏‌كردم عالمى در سطح بالا اجازه ترور بدهد ..." سئوال اين است كه بر چه اساس و مستندی، علما و مشخصا آیت الله مصباح را متهم می‌کرد ولی حاضر به ارائه دلیل نبود!؟ اشخاصى كه قبل از ترور وى، چند عمليات مجرمانه ديگر نيز داشته‏‌اند! سئوال اين است كه چرا حجاريان در باره "وجود مجوز شرعى ترور" در اين گروه با قاطعيت سخن می‌گويد، امّا در خصوص عدم ديندارى عاملان ترور با ترديد و شك؟! ادامه این تحلیل را در پست‌های بعدی کانال حمید رسایی خواهید خواند. ‏🔺صفحات حمید رسایی در فضای مجازی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee