🔴 به بهانه ایام درگذشت حاج آقا نورالله اصفهانی/۴ دی ۱۳۰۶ ش
✍ حاج آقا نورالله و آقا محمد تقی نجفی اصفهانی(آقا نجفی) دو برادر حامی مشروطه در اصفهان بودند. گرچه نقش عملی حاج آقا نورالله، در مشروطه اصفهان، جلوه بیشتری دارد، اما نقش آقانجفی به صورت عام و در مشروطه اصفهان به صورت خاص، حائز اهمیت بیشتری به دلیل تأکید وی بر صبغه دینی مشروطه در اصفهان و رفاقتش با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری است.
این دو برادر پس از اطلاع از شهادت شیخ فضل الله (ره) ماهیت اصلی مشروطه انگلیسی برایشان تا حدی آشکار شد، اما اگر در وقت لازم، به هشدارهای آن شهید بصیر توجه می کردند شاید تاریخ، طور دیگری رقم می خورد.
در برخی تواریخ آمده که حاج آقا نورالله برای جلوگیری از اعدام شیخ، قصد حرکت به تهران را داشت که برخی از اطرافیانش، رأی او را زدند!!!؟
و سرانجام، مشروطه دست پخت انگلیس، که مورد حمایت علمای مشروطه خواه غفلت زده بود، منجر به روی کار آوردن دیکتاتوری رضاخانی از سوی انگلیس خبیث شد. بعد ها حاج آقا نور الله با رضا خان سر ستیز گذاشت و به طرز مشکوکی از دنیا رفت!/ برگرفته از: مقاله آقای محمد علی فولادگر، حوزه انقلابی ...
✍ مقام معظم رهبری، حاج آقا نورالله را در زمان خودش دارای روحیه بسیجی دانستند، ولی این روحیه به معنای لحظه شناسی و درست عمل کردن به وقت لازم، نبود و نیست.🔰
باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی
#بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم [
#مرجع_شهید] شیخ فضلالله نوری(ره)- جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.امام "رضوان الله" که جامعالاطراف بود، یکی از اطراف شخصیت ایشان همین بود؛ حساس بود. بمجرد اینکه نسبت به قانون قصاص یک حرکتی انجام گرفت، فهمید که معارضهی با قصاص اسلامی، معنایش چیست؛ و آن برخورد قاطع را انجام داد.ما باید اینجور باشیم. بایدحساس باشیم ۸۸/۱۲/۶
چه شد كه غربیها، مشخصاً انگلیسیها، در این مسأله[مشروطه] كامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده كردند كه كامیاب شدند. در حالی كه مردم كه جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود كه شیخ فضلاللَّه جلو چشم همین مردم به دار كشیده شود؛ قاعدهی قضیه این بود. به نظر من مشكل كار از اینجا پیش آمد كه اینها توانستند یك عدهای از اعضای جبههی عدالتخواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما[حامیان مشروطه در نجف و ایران] - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه آسید عبداللَّه بهبهانی و سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابلهی با حرفهای شیخ فضلاللَّه و جناح ایشان داشتهاند، این مسأله را درمییابد...این حرفها به نجف هم منعكس میشده ...كه همین اظهارات در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را میبیند - و [آقایان حامی مشروطه در نجف و ایران] حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و بهوسیلهی عمال حكومت گفته میشد و وعدههایی را كه داده میشد، حمل بر صحت میكردند.
اینطور[به آنها] میگفتند كه: اینها[یعنی عوامل جریان غربگرای مشروطه] قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مكاتبات، نامههای صدر اعظم و ... به آخوند [خراسانی] منعكس شده است. انسان میبیند كه حساسیت آنها (آقایان حامی مشروطه) را در مقابل انحراف كم كردهاند؛ اما حساسیت بعضیها مثل مرحوم آشیخ فضلاللَّه باقی ماند؛ اینها حساس ماندند؛ اصرار كردند و در متمم، آن مسألهی پنج مجتهد جامعالشرایط را گنجاندند و مقابله كردند. ولی جمع دیگر، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوشباوری و حُسنظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس میزند كه بعضی از ضعف شخصیتیها و ضعفهای اخلاقی و هوای نفس بیتأثیر نبود؛ .../ در دیدار شورای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت۱۳۸۵/۰۲/۰۹
✳️
@ShahidRabe